Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Nämä tarjoustuotteet ovat nyt hittejä ruokakaupoissa: Ikisuosikkia hamstrataan edelleen

7:48img
KATSO MYÖS VIDEO: Elä hättäile! Espoolaiskaupan hidas kassa nousi ilmiöksi – testasimme sen.
Julkaistu 27.01.2023 14:27

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-ryhmästä kerrotaan, millaiset tarjoustuotteet nyt menevät kaupaksi suomalaisille. Yksi ikisuosikki on edelleen tarjoustuotteiden hitti. 

MTV Uutisten Makuja-ruokasivulla kerrottiin torstaina niin sanottujen punalapputuotteiden suosion kasvusta. Hävikkiuhan alla olevia tarjoustuotteita menee nyt niin hyvin kaupaksi, että niitä ei välttämättä enää löydä kaupoista iltaisin. Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa iltaisin käytössä olevaa tupla-alea ei näin ollen pääse hyödyntämään.

Lue lisää: Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta

Lapsiperheille kelpaavat nyt nipputarjoukset

Nyt K-ryhmä kertoo tiedotteessaan elinkustannusten nousun kasvattaneen tarjousten painoarvoa entisestään. Tarjouskäyttäytymisessä on kuitenkin kauppaketjun mukaan paljon alueellisiakin eroja: esimerkiksi kaikkein innokkaimmin tarjouksiin tartutaan Kaakkois-Suomessa.

K-ryhmän mukaan erityisesti lapsiperheet ostavat nyt todennäköisemmin nipputarjouksia, jolloin edullisemmin saa suuremman määrän tuotteita tai useamman tuotteen kerralla.

– Samanaikaisesti kuluttajat ovat aiempaa tietoisempia kotona syntyvän ruokahävikin määrästä, eikä välttämättä haluta ostaa suurempaa määrää kerralla, K-ryhmältä kerrotaan tiedotteessa.

Kaupunkialueilla ja erityisesti pääkaupunkiseudulla valitaan tarjouksesta valmiita ruokaratkaisuja, kuten valmiita rahkoja tai smoothieita: näillä alueilla voidaankin puhua välipalaistumisen suosiosta. Myös hedelmät ja marjat kiinnostavat kuluttajia erityisesti pääkaupunkiseudulla.  

​Tarjoukset ohjaavat asiakaskäyttäytymistä jonkin verran, mutta syyt tarjousten hyödyntämiseen vaihtelevat. Osa valitsee tarjoustuotteen sen erityisen edullisen hinnan takia, kun osa etsii tarjouksesta itselleen uusia, inspiroivia tuotteita.

Lue myös: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat

Kahvi on tarjoustuotteiden ikisuosikki

Tuttuja ja turvallisia tarjoustuotevalintoja tekevät erityisesti lapsiperheet, kun taas nuoret heittäytyvät helpommin kokeilemaan uusiakin tuotteita, jos ne ovat alennuksessa.

– Iäkkäämpien asiakkaiden taloudet suosivat erityisesti kuumien juomien, kuten kahvin, huipputarjouksia. Myös nuoret asiakkaat ostavat tarjouksista kahvia, mutta huomionarvoista on, että nuoret asiakkaat tarttuvat iäkkäämpiä todennäköisemmin tarjouksiin esimerkiksi erilaisista kylmistä kahvijuomista.

K-ryhmän mukaan kahveja ostetaan yhä tarjouksista isompia määriä kerralla, koska sitä voidaan varastoida kotiin. Tarjouksesta kokeillaan mielellään itselle uutta kahvia: kuluttajat ovat etsineet uusia hinta-laatu-suhteeltaan hyviä vaihtoehtoja samaan aikaan kun kahvien hintataso on noussut.

Myös sesongit vaikuttavat kuluttajien tarjousostoksiin. Alkuvuodesta trendinä on keventäminen, joten silloin kaupaksi käyvät helpommin esimeriksi tarjouksessa olevat kasvikset.

– ​Kaupan päässä tarjouksiin varaudutaan huolellisella tilausmäärien arvioimisella – kuten kuluttajatkin, myös kauppiaat keskittyvät ruokahävikin minimoimiseen. Arviointia helpottaa järjestelmällinen datan ja tekoälyn hyödyntäminen.  

Lue myös: Lidliin uusi alennuskäytäntö: Tuotteisiin lätkäistään nyt viherlappu – tätä se tarkoittaa

Katso myös video: Tämä kummallinen italialainen punalapputuote on hitti, kertoo kokki Jyrki Sukula – mummot hamstraavat

5:43img

Sukula kertoo italialaisesta punalapputuotehitistä.

Lähde: K-ryhmä

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa