Uudenmaan Marttojen kotitalousneuvoja Marjo Ranta kokkasi alkuvuodesta Viiden jälkeen -ohjelmassa unohdettuja ruokia, jotka ansaitsisivat paikkansa suomalaisten ruokapöydistä. Yksi näistä oli kalamurekepihvit, joita ei suinkaan valmisteta suomalaiselle rakkaasta lohesta.
Viiden jälkeen -ohjelma päätti alkuvuodesta tehdä Marttojen kanssa perinneruokien maineenpalautuksen. Perinteiselle herkkuaterialle valikoitui pääruoaksi luonnokaloista tehdyt kalamurekepihvit ja lantturanskalaiset.
Ei aina pelkkää lohta
Lohi on suomalaisten suosikkikala ruokapöydässä, mutta pikkuhiljaa kalabuumia on alkanut näkyä muissakin kalatuotteissa. Jo helmikuussa uutisoitiin S-ryhmän kaupoissa näkyneestä kalabuumista: S-ruokakaupoissa on viime vuosien ajan tehty töitä kotimaisen kalan puolesta. Kauppoihin on muun muassa tuotu sesonkikalakonsepti ja kalatarjontaa monipuolistettu. Kun kalakampanja lanseerattiin vuoden 2019 alussa, tapahtui jotain täysin ennennäkemätöntä: kalan myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa yli 20 prosenttia yhdessä päivässä – ja pysyi sillä tasolla.
– Koko tuoteryhmän kehitys on täysin poikkeuksellinen ja muutos tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi jo helmikuussa.
Toukokuussa S-ryhmästä kerrottiin, että suomalaisten lautasille on myyty peräti yli miljoona kiloa enemmän tuoretta kalaa kuluneen vuoden aikana.
Ekologista, helppoa, maukasta ja nopeaa
Luonnonkaloista tehtyjen kalamurekepihvien suuri valtti on niiden ekologisuus. Esimerkiksi silakan ja särjen pyynti vähentää ravinteita vesistöissä.
– Kalapihvit ovat siitä loistava ruoka, että siihen soveltuvat myös useat ruotoiset järvikalat. Ruokalajina se on kuitenkin kodeissa aika unohdettu, vaikka kyseessä on edullinen, erittäin maukas ja nopeakin ruokalaji, Ranta kehuu.
Monet kavahtavat järvikaloja niiden sisältämien ruotojen vuoksi. Kalamurekepihvien hyvä puoli onkin se, että pienet ruodot silppuuntuvat huomaamattomiksi tehosekoittimessa.