Ruoan hintaan vaikuttavat monet erilaiset tekijät.
Taatusti kukaan ei ole välttynyt huomaamasta, että ruoan hinta on ollut selvässä nousussa kuluneena vuonna.
Kuitenkaan kaikkien tuotteiden hinnat eivät ole nousseet tai ne nousevat ainakin selkeästi eri tahtia kuin tietyt tuoteryhmät.
Keskon päivittäistavaratoimialan johtaja Ari Akseli kertoi K-ryhmän mediatilaisuudessa, mistä tämä johtuu.
Lue myös: MTV Uutiset sai uunituoreet luvut – näiden viiden ruokatuotteen hinta on noussut eniten
Miten ruoan hinta kaupoissa määräytyy?
– Ruoan hinnan nousun taustalla on erityisesti maatalouden tuotantopanosten nousu, joissa keskeistä on lannoitteet, polttoaineet ja energian hinta. Tuottajien näkökulmasta oli tietysti valtava paine saada hintoja ylemmäs, Ari Akseli kertoo.
Ruoan matkassa tuottajalta kauppaan on monta erillistä välikättä. Energian ja polttoaineen noussut hinta vaikuttaa läpi koko toimitusketjun aina siitä, kun tuotteet noudetaan tilalta, jatkojalostetaan teollisuudessa ja siihen asti, kun ne kuljetetaan kauppaan.
Ruoan hintaan vaikuttavat myös muut tekijät, kuten verot.
– Suomessa ruoan hinnassa on poikkeuksellisen suuri osa veroa, keskimäärin 45 prosenttia. Se kertaantuu paitsi arvonlisäverona, polttoaineena, energiana, sähkön hintana ja palkan ja muun verotuksen kautta, Akseli selittää.
– Lopulta kun kuluttaja kaupassa käy, niin voi miettiä, että lähes puolet hinnasta on veroa.
Lue myös: Näistä ruoista suomalainen ei halua tinkiä epävarmassakaan tilanteessa – samaistutko listaan?
Ajat ovat koetelleet tuottajia
Ruoan hinta muodostuu eri kategorioissa hieman eri tavalla. Joissain tuotteissa itse alkutuotteen osuus on suuri, kuten maidossa, ja joissain tuotteissa taas aika pieni, kuten leivässä. Leivän kohdalla hinnassa näkyy taas työn osuus.
Prosessissa on Ari Akselin mukaan tärkeää arvostaa koko tuotantoketjun panosta. Alkutuotannossa on ollut kasvaneiden kustannusten takia jopa haasteita kannattavuuden suhteen.
Akseli kertoo, että tuottajahinnat ovat nousseet Suomessa 39 prosenttia, mutta kaupassa hinnat ovat PTY:n tuoreen tutkimuksen mukaan kasvaneet vain 7 prosenttia.
Lopulta hinta määräytyy markkinoilla. Päivittäistavarakauppa on kuitenkin erittäin kilpailtua, matalan katteen alaa.