Makkara on säilyttänyt paikkansa grillaajien suosikkituotteena vuodesta toiseen. Lihatiedotusyhdistys ry:n mukaan lähes kaikki grillaavat makkaraa.
Lihatiedotuksen mukaan makkara maistuu erityisesti grillikauden alussa ja kulutus huipentuu juhannukseen. Juhannusviikolla lihayrityksissä valmistetaan makkaraa kaksinkertainen määrä tavalliseen päivään verrattuna.
Lue myös: Tässä on Suomen paras grillimakkara 2019: "Kaksi oli ylitse muiden"
Nykyisenlainen makkarankulutus juontaa juurensa 1970-luvulle, jolloin grillauksesta alkoi tulla tärkeä osa vapaa-ajan ja mökkilomien viettoa. Alkukesällä ja erityisesti juhannuksena grillimakkaroiden kulutus on huipussaan.
Touko-kesäkuussa grillataan 6,4 miljoonaa kiloa makkaraa
Viime vuonna touko-kesäkuussa grilleissä kuumeni SELMA-seurantapalvelun keräämien tietojen mukaan noin 6,4 miljoonaa kiloa grillimakkaroita, noin kolmannes koko viime vuoden grillimakkaroista.
Makkara on säilyttänyt paikkansa grillaajien suosikkituotteena, vaikka grillattavien tuotteiden valikoima on viime vuosina kasvanut. Lähes kaikki grillaavat makkaraa.
– Alkuun grillimakkarat olivat mietoja, sian- ja naudanlihaa sisältäviä makkaroita, kertoo Riitta Stirkkinen Lihatiedotuksesta.
Mausteena käytettiin pääsiassa suolaa ja pippuria. Vähitellen makkaroita alettiin maustaa vahvemmin ja lihapitoisuus kasvoi. Nyt grillimakkaroissa on lihaa jopa 90 prosenttia ja makuvalikoima laaja.
Tämän kesän grillimakkaroiden uutuusmaut tulevat Meksikosta. Makkaroissa maistuvat muun muassa nachot, chili ja jalapeno. Uutta ovat myös kuorettomat grillimakkarat. Lihaisten raakamakkaroiden suosio kasvaa edelleen.
Suomalaiset lihayritykset toimittivat SELMA-seurantapalvelun keräämien tietojen mukaan ruokamakkaroita kauppoihin noin 51,4 miljoonaa kiloa vuonna 2018. Siitä grillimakkaroiden osuus oli noin 20,4 miljoonaa kiloa.
Lähde: Lihatiedotus
***
Näin paistat täydellisen makkaran:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.