Ruoan hinnan nousun myötä moni kuluttaja on vaihtanut tutun tuotteen edullisempaan vaihtoehtoon, selviää K-ryhmän myyntidatasta.
Kuten MTV Uutisten Makuja-sivuilla aiemmin kerroimme, ruoan hinta on nyt kuuma puheenaihe. Ruoan hinnan nousun vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen keskusteltiin maanantaina Viiden jälkeen -ohjelmassa. Ohjelma sai käsiinsä S-ryhmän ja Keskon tuoreimmat datat siitä, mitkä tuotteet ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan tai vastaavasti hiipuneet. Katso video jutun yltä!
Edullisemmat tuotteet ja kauppojen omat merkit kasvattaneet suosiotaan
Nyt K-ryhmä kertoo omassa tiedotteessaan tarkemmin kuluttajien ostokäyttäytymisestä. K-ryhmän mukaan yhä useampi tarkastelee kaupan hyllyväleissä nyt tuotteiden hintoja.
Lisäksi datan ja K-ryhmän kyselyn perusteella yhä useampi on vaihtanut kaupan omiin merkkeihin. K-kaupoissa esimeriksi K-menu-tuotesarjan tuotteita ostettiin elo- ja syyskuussa noin 15 prosenttia viime vuotta enemmän.
Myös S-ryhmä on aiemmin kertonut kuluttajien vaihtaneen tänä vuonna edullisempiin tuotteisiin.
Lue lisää: S-ryhmän data paljastaa: Näiden ruokien hinta on noussut eniten – yhden tuotteen suosio ei silti horju
Keskon päivittäistavaratoimialan omista merkeistä vastaava myyntijohtaja Tuuli Luoma sanoo tiedotteessa, että asiakkaita kiinnostaa aiempaa enemmän ostoskorin loppusumma, joten tuotteita on saatettu vaihtaa edullisempiin vaihtoehtoihin.
– Tällaisia tuotteita ovat erityisesti peruselintarvikkeet. Toisaalta samaan aikaan myös laadukkaampien tuotteiden kysyntä on pysynyt tasaisena, ja myyntihittejä löytyy niistäkin.
Esimerkiksi kaupan oman merkin leivänpäälliset, leikkeleet, smoothiet ja erikoisoluet ovat kasvattaneet suosiotaan.
– Samalla ostosreissullakin saatetaan tehdä valintoja eri perustein. Ostoskoriin valitaan edullinen spagetti, mutta sen kanssa halutaankin ostaa halvemman juustoraasteen sijaan esimerkiksi parmesan-juusto. Jokaisen kuluttajan valinnat siitä, miten ostokori kootaan, ovat erilaisia, kiteyttää Luoma.
Lue myös: Näiden viiden ruokatuotteen hinta on noussut eniten, joukossa ei alkuvuoden hintahirmu kala – MTV sai uunituoreet luvut
Näissä tuotteissa on siirrytty edullisempiin omien merkkien vaihtoehtoihin:
- Kahvi
- Kananmunat
- Broilerituotteet
- tonnikalat
- Maitorahka
- Uunimakkara
- Keksit
- Kuivakakut
- Salaattijuustot
- Vehnäjauhot
Näissä tuotteissa on siirrytty omien merkkien laadukkaampiin vaihtoehtoihin:
- Rypäleet
- Port salut -juustoviipaleet
- Smoothiet
- Goudaviipaleet
- Kermajuusto
- Serranokinkku
- Salame Milano
- Kissanruoat
- Pakasteäyriäiset
- Erikoisoluet
Tiedot perustuvat K-ryhmän myyntidataan aikavälillä 8–9/2022 vs. 8–9/2021.
Lue myös: Miksi eri ruokatuotteiden hinnat nousevat eri tahtia?
Lähde: K-ryhmä