Suomalaisten juomamaku on saanut viimeisen viiden vuoden aikana uuden suunnan.
Vielä 1990-luvun lopulla Tallink Siljan laivaviinivalikoima rajoittui tasan kahteen vaihtoehtoon; puna- ja valkoviiniin. Vuosituhannen vaihteessa asiat kuitenkin muuttuivat, kun valikoimiin tiensä löysivät myös kuohuviini ja samppanja. Samppanjan ottamisesta valikoimiin voidaan kiittää sommelier Erkki Rintalaa.
– Ehdotin, että miksi emme voisi ottaa valikoimiin myös laivan samppanjaa, sillä tällä tavoin voisimme nostaa samppanjan myyntiä. Näin ollen myös tavalliset matkustajat, eivät vain harrastajat, pääsisivät tutustumaan samppanjaan, Rintala perustelee.
Tallink Siljan ensimmäinen samppanja oli Pommery Royal.
Entisen suosikin myynti kääntynyt laskuun
Kuohuviinin ja samppanjan ottaminen laivaviineiksi on kannattanut, sillä Tallink Siljan ostojohtaja Argo Aosaarin mukaan kuohuviinien ja samppanjoiden myynti on kasvanut viime vuosina hurjasti niin maissa kuin laivallakin.
Suuri suosio on johtanut siihen, että laivaviineistä matkustajien ehdoton suosikki on tällä hetkellä kuohuviini, jota myydään vuosittain yli 200 000 pulloa – ja piccolo-pullot vielä tähän päälle.
– Vielä viisi tai kuusi vuotta sitten myytiin eniten punaviiniä, mutta tämän jälkeen kuohuviini on kasvanut nopeasti ja mennyt kärkeen. Punaviinin kulutus on viime aikoina puolestaan vähän laskenut, Aosaar toteaa.
Sekä puna- että valkoviinien vuosittain myynti on noin 100 000 pulloa, samppanjaa myydään puolestaan noin 20 000 pulloa vuodessa.
***
0:36