Suomalaiset suosivat silleissä tomaattia, sipulia ja perinteistä maustesilliä.
Tomaattisilli löytynee tänä juhannuksena monesta juhlapöydästä. Se on yksi suomalaisten eniten suosimista sillimauista.
– Ahti on Suomen suosituin silli-brändi. Ahti-sillien suosituimmat variantit ovat perhesilli ja tomaattisilli, joiden osuus on kaksi kolmasosaa kaikista myydyistä Ahti-silleistä, kertoo Emma Vironmäki Orkla Foods Finlandilta.
Abban myydyin silli on ranskalainen sipulisilli. Sen osuus Abban myynnistä on yli 30 prosenttia. Seuraavaksi suosituin Abban silleistä on sinappisilli, jonka osuus myynnistä on 25 prosenttia.
– Sillimaku ei muutu kovin nopeasti, mutta kiinnostavaa on esimerkiksi ranskalaisen sipulisillin nousu kymmenessä vuodessa Abba-sillien ykköseksi, Vironmäki toteaa.
Myös Boy-brändillä suosituin sillimaku on sipulisilli. Kolmasosa myydyistä Boy-silleistä on tätä varianttia.
Totuttele miedoilla mauilla
Pehmeät maut kasvattavat silleissä koko ajan suosiotaan.
– Rapumarinoidun sillin myynti on selkeässä kasvussa, miedommat ja pehmeämmät maut ovat uusia suosikkeja. Silleilläkin on oma porttiteoriansa: Niiden syöminen aloitetaan miedoista ja siirrytään sitten voimakkaampiin makuihin. Emme oikeastaan edes toivo, että aloitteleva sillinsyöjä maistaa ensimmäisenä voimakasta sokerisuolattua tai matjessilliä.
Monelle tuttua lasimestarin silliä suomalaiset suosivat lähinnä jouluna.
Abban, Ahdin ja Boyn lisäksi sillejä löytyy muun muassa Rainbow-, Pirkka- ja Vesta-tuotemerkkien alta sekä kauppahalleista. Jos omaa suosikkia ei löydy valmiina, on yksi vaihtoehto ostaa silli fileenä ja maustaa se itse. Kokeile esimerkiksi sitruunasilliä tai silliä paperissa!
"New Document"