Onko AirAsian lennolla QZ8501 ja kadonneella Malaysian Airlinesin MH370 lennoilla mitään yhtäläisyyksiä? Kumpaakaan konetta ei ole vielä löydetty. AirAsian koneen oli valmistanut Airbus ja Malesian Airlinesin Boeing.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu pitää onnettomuuksia täysin erillisinä.
– Kysessä on toisistaan riippumattomat tapaukset – tästä lähdetään. Tämä on siis oma käsitykseni ja jonkunlaisia selityksiä tietysti tapauksille löytyy. Viime viikonlopun tapahtumaan selittävänä tekijänä voisi olla sää ja ehkäpä sitten tähän ensimmäiseen voisi olla tarkoituksellisuus hävittää kone, Henttu arvioi.
Yksi yhdistävä tekijä on maantieteellinen alue, mutta se selittynee sattumalla. Yhtäläisyyttä ei voi myöskään hakea itse lentoyhtiöstä.
– Kadonnut kone oli malesialainen ja jälkimmäinen oli indonesialainen malesialaisomistuksessa, sanoo Henttu. Eräs asia yhdistää tapahtumia ja se on hätäkutsu.
– Oleellista on, että kummassakaan tapauksessa ei lähetetty hätäkutsua. Joko ei haluttu lähettää mitään tai ei ehditty lähettää hätäkutsua, mutta siihenkin löytyy varmaan selityksensä, sanoo Henttu.
Hän korostaa, että ennen onnettomuustutkinnan valmistumista kaikki tieto on arvailua.
– Arvelen, että AirAsian Indonesian kone on hajonnut tai jäätynyt ukkospilvessä siten, että tilannetta ei ole pystytty korjaamaan nopeasti, saattraa siis olla, että miehistö ei ole ehtinyt tehdä mitään tai kaikki tekeminen on kohdistunut koneen hallintaan. MH 370 tapauksessa tiedetään, useat tekijät viittaavat siihen, että kone oli hiljennetty tarkoituksellisesti, sanoo Henttu.
"Kone löytyy"
Henttu sanoo, että on vain ajan kysymys, milloin (indonesialainen) AirAsian kone löytyy. Toivottavasti mahdollisimman pian erityisesti omaisten, mutta myös ilmailunturvallisuustyön vuoksi.
– Toivottavasti myös lentotilatallenteet, ohjaamon puhetallenteet löytyvät. Alue on nyt pystytty rajaamaan varsin suppeaksi ja toisalta kun tutkatietoja yhdistetään, niistä saadaan tarkentavaa tietoa, sanoo Henttu. Samalla hän kuitenkin on hämmästelee sitä, ettei eilisen aikana päästy tuloksiin. Siitä huolimatta hän uskoo, että kone tai sen kappaleita löytyy. Sen sijaan Malyasian Airlinesin MH 370 on hänen mukaansa huomattavasti hankalampi.
– Massiivisista etsinnöistä huolimatta, ei ole pystytty arvioimaan selviä lähtökohtia koneen sijainnille tai sijainneille, eli sitä minne se on kulkeutunut tai kuljetettu. Lähtökohdat ovat hyvin erilaiset, sanoo Henttu.
Hän hakisikin yhtäläisyyksiä Air Francen vuoden 2009 onnettomuuteen, jossa Brasiliasta Pariisiin matkalla ollut kone putosi mereen.
Lähes kaksi vuotta onnettomuuden jälkeen merenpohjasta löytynyt äänitallenne paljasti, etteivät lentäjät reagoineet sakkausvaroitukseen. Tutkijoiden mukaan lentäjät tekivät useita virheitä. Onnettomuusraportissa todetaan, ettei lentäjien koulutus riittänyt koneen ohjaamiseen ja korkeuden arvioimiseen nopeusmittareiden petettyä.
Konetta ohjasivat turmahetkellä lentoperämiehet, koska kapteeni oli poistunut lepotauolle.