Sosiaalisen median palvelut ovat keskeisessä roolissa kevään eduskunta- ja europarlamenttivaaleissa. Ehdokkaiden lisäksi esimerkiksi Facebookia yrittävät hyödyntää myös tahot, jotka haluavat vaikuttaa vaaleihin ulkopuolelta.
Helsingissä järjestetyssä, vaalivaikuttamista käsitelleessä seminaarissa tiistaina puhunut Facebookin yhteiskuntasuhdejohtaja Christine Grahn vakuutti, että yhtiö on ottanut opikseen aiemmista mokistaan.
– Olemme täysin eri yhtiö nyt kuin olimme vuonna 2016, Grahn sanoi.
Facebookin maine ja luotettavuus kärsivät pahasti vuonna 2016 Yhdysvaltain presidentinvaalein yhteydessä. Tuolloin ulkopuoliset tahot pääsivät hyödyntämään palvelun käyttäjien tietoja vaalivaikuttamisessaan käyttäjien tietämättä.
”Dataa ei myydä ulkopuolisille”
Facebook painottaa, että käyttäjien dataa ei myydä ulkopuolisille. Lisäksi yhtiö sanoo lisänneensä muun muassa valetilien ja -sivujen valvontaa.
Christine Grahn vakuuttaa, että Facebookissa on entistä vaikeampi esimerkiksi tekeytyä toiseksi henkilöksi tai hankkia Facebook-sivuille valeyleisöjä. Epäasiallista toimintaa valvotaan sekä automaattisesti että manuaalisesti.
Valesisältöjen suitsimisen ohella Facebook aikoo kannustaa ihmisiä osallistumaan ja äänestämään. Esimerkiksi vaalipäivänä palvelu muistuttaa automaattisesti, että on aika suunnata vaaliuurnille.
Grahn korostaa, että Facebook toimii yhteistyössä Suomen viranomaisten ja puolueiden kanssa vaalihäirinnän torjumiseksi.
– On tärkeää, että työskentelemme yhdessä turvallisuuden takaamiseksi. Voimme oppia toinen toisiltamme. Se on tärkeää, koska tilanteet muuttuvat nopeasti, Christine Grahn sanoo MTV Uutisille.
– Jos jotain outoa tapahtuu, haluamme olla käytettävissä, ja olla käytettävissä nopeasti sekä auttaa ongelmien korjaamisessa, Grahn lupaa.