Ferrari yllätti täysin Mercedeksen ja Red Bullin – kilpailijat joutuvat ehkä kopioimaan myös Kimi Räikkösen autossa olevan ratkaisun

7.09980021
Ferrarin etusiipi on täysin päinvastaisesti suunniteltu kuin Mercedeksellä.xpbimages.com
Julkaistu 25.02.2019 12:30
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Formula ykkösten ensimmäisellä viikolla vakuuttavasti ajanut Ferrari on onnistunut muita kärkitalleja paremmin uusien sääntöjen mukaisen etusiiven suunnittelussa. Mercedes ja Red Bull joutuvat nyt pohtimaan oman aerokonseptinsa uudelleen avaamista.

F1-autojen etusiivet ovat kokeneet tähän kauteen tultaessa mullistuksen. Ne ovat leveämpiä ja siiven kulma on suurentunut viime vuodesta. Myös yksittäisten elementtien määrää on karsittu, jotta siivistä saataisiin aiempaa yksinkertaisempia.

LUE LISÄÄ: Kimi Räikkösen autosta paljastui useita mielenkiintoisia yksityiskohtia – Ossi Oikarinen esittelee 10 oivallusta F1-testiviikolta

Uudistuksilla pyritään parantamaan edellä ajavan auton seuraamista ja lisäämään sitä kautta ohituksia. Barcelonan testien avausviikolla nähtiin muun muassa Ferrarin autossa muista kärkitiimeistä eroava ratkaisu.

Ferrarin uudessa etusiivessä ilmanohjaimet laskevat keskiosasta reunoille, josta ilmavirta ohjataan aiempaan tapaan pitkälti renkaiden ohi. Sen sijaan Mercedes on päätynyt ratkaisuun, jossa siivekkeet laskevat keskelle reunoilta lähdettäessä alaspäin, jolloin ilmavirta kulkee pääsääntöisesti eturenkaan yli.

7.09980021

Ferrarin etusiivessä siivekkeet laskevat reunoja kohti, joten ilma ohjataan lähinnä renkaiden ulkopuolelle.

Mercedeksen suunnitelmat olivat jo pitkällä, Red Bullilla helpompaa

Saksalaislehti Auto Motor und Sportin saamien tietojen mukaan sekä Mercedes että Red Bull selvittävät nyt Ferrarin tekemän etusiiven kopioimista. Samanlainen siipi löytyy myös muun muassa Kimi Räikkösen Alfa Romeosta.

Red Bullin pääsuunnittelijan Adrian Neweyn mukaan tiimi selviäisi suunnanmuutoksesta huomattavasti vähemmällä kuin Mercedes.

– Pitää valita kahden siipikonseptin välillä. Ei ole olemassa mitään välimuotoa, Newey kertoo lehdelle.

– Me pystyisimme siirtymään Ferrarin siipeen ilman isompia muutostöitä, jos tarve on. Mercedeksellä olisi siinä enemmän ongelmia. Siinä pitäisi muuttaa perustavaa laatua olevia juttuja autossa, Newey paljastaa.

Myös Auto Motor und Sportin jututtamat Mercedeksen insinöörit tunnustavat tilanteen. Tiimi tekee simulaatioita Ferrarilta kopioidulla siivellä.

– Olisi huolimatonta toimintaa, jos emme tekisi niin. Meidän ei pidä kuitenkaan panikoida, vaan selvittää, voimmeko jatkaa omalla tavallamme, nimetön lähde Mercedekseltä kertoo.

16.1.38916046

Mercedeksen autossa etusiiven elementit nousevat keskeltä laidoille. Ilma ohjautuu eturenkaan yli.

Muutokset eivät kuitenkaan tapahdu nopeasti. Valtteri Bottas kertoi viime viikolla MTV Urheilulle, että Barcelonan avausviikolla nähty auto on hyvin varhainen kehitysversio.

LUE LISÄÄ: Mercedes tunnustaa Ferrarin tämän hetken nopeimmaksi – Valtteri Bottas kertoo syyn, miksi auto näyttää yhä raakileelta

Kuukausien urakka, ei viikkojen

Tiimillä oli Bottaksen mukaan jo suunnitelma päivityksistä toiselle viikolle sekä alle kolmen viikon päästä alkavaan kisakauden avaukseen Australiaan.

– Iso aeropaketin päivitys toiselle testiviikolle on tietysti kiinni vanhoissa laskelmissa, Mercedes-insinööri tunnustaa Auto Motor und Sportille.

Tiimipomo Toto Wolff tiedosti ongelman jo testien alkupäivinä. Auton rakentaminen oli aloitettu jo vuonna 2017, mutta Mercedeksen on silti oltava huolellinen suunnitelmiensa muuttamisessa, jos tarve vaatii.

– On asioita, joita ei tehdä yhdessä päivässä. Jos haluat muuttaa auton aerokonseptia, se ei ole päivien tai viikkojen kysymys. Se on kuukausien kysymys, Wolff sanoi.

Tuoreimmat aiheesta

F1