Greenpeace: Autovalmistajat myymässä liian suuren määrän uusia polttomoottoriautoja ilmastotavoitteen saavuttamiseksi

Kansainväliset autovalmistajat aikovat lähivuosina myydä liian suuren määrän uusia polttomoottoriautoja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi, kertoo ympäristöjärjestö Greenpeacen Saksan osasto uudessa raportissaan.

Jotta maailma voisi pysyä Pariisin ilmastosopimuksessa asetetussa tavoitteessa pitää ilmaston lämpeneminen alle 1,5 asteessa esiteolliseen aikaan verrattuna, voidaan uusia polttomoottoriautoja järjestön mukaan myydä enää 315 miljoonaa kappaletta.

Greenpeacen mukaan autovalmistajat ovat nykysuunnitelmissaan ylittämässä tämän rajan noin 400 miljoonalla bensiini- ja dieselautolla.

Nykymenolla autoteollisuus olisi siis myymässä kaikkiaan yli 700 miljoonaa uutta polttomoottoriautoa vuoteen 2040 mennessä.

Järjestön mukaan autovalmistajien pitäisi sitoutua lopettamaan polttomoottoriautojen myynti kokonaan jo vuoteen 2030 mennessä – hybridit mukaan lukien.

Toyota ja Volkswagen pahimpia yliampujia

Raportissa mainitaan esimerkkeinä Toyota, Volkswagen ja Hyundai/Kia, joiden myyntien ennustetaan ylittävän 1,5 asteen lämpenemisen asettaman rajan kymmenillä miljoonilla autoilla yhtiötä kohden.

Greenpeacen mukaan Toyota rikkoo rajan 63 miljoonalla, Volkswagen 43 miljoonalla ja Hyundai/Kia 39 miljoonalla polttomoottoriautolla.

Toyota, Volkswagen ja Hyundai/Kia ovat kukin valmistamassa uusia polttomoottoriautoja yli kaksi kertaa niin paljon kuin ilmastotavoitteissa pysyminen edellyttäisi.

Greenpeace vetoaa autovalmistajiin paitsi tuhoisan ilmastonmuutoksen välttämisellä, myös korostamalla sitä, että mikäli alan jätit eivät muuta suuntaansa, ovat ne vaarassa menettää markkina-asemansa täyssähköisille automerkeille. Tätä kehitystä vauhdittavat myös eri puolilla maailmaa käyttöön otettavat polttomoottorikiellot.

Nykyennusteiden mukaan kaikista maailmalla myydyistä uusista autoista vain hieman yli puolet olisi sähköautoja vuonna 2030.

Raportin mukaan koko globaali liikennesektori on ylittämässä hiilidioksidin päästöbudjettinsa 45–64 gigatonnilla, eli jopa viiden Kiinan verran vuoteen 2021 verrattuna.

Lue myös:

    Uusimmat