Kela aikoo keskittyä jatkossa yksinkertaistamaan palvelujaan, jotta ne olisivat enemmän asiakaslähtöisiä.
Viranomaisten velvollisuus on neuvoa tukea tarvitsevaa asiakasta. Useissa tapauksissa Kelan asiakkaat ovat kuitenkin tarvinneet Oikeutta ja neuvontaa ry:n apua, jotta he ymmärtäisivät, mitä tukia heidän on mahdollista saada Kelasta.
– Eräs tapaus oli ikäihminen, jolle kukaan ei ollut kertonut, että hän voisi saada eläkkeensaajan hoitotukea. Hänellä oli monta erilaista sairautta. Hän voisi saada myös invalidipysäköintikortin autolle, Oikeutta ja neuvontaa ry:n puheenjohtaja Jaana Andersin kertoo Huomenta Suomessa.
Henkilö ei osannut itse vaatia, eikä hänelle näistä palveluista myöskään kerrottu Kelassa. Kelan pääjohtaja myöntää, että tässä on parantamisen paikka.
– Jotain on siinä viranomaistoiminnan ja kansalaisen ymmärryksen välissä, sellaista johon tarvitaan tulkkia, niin sanotusti, Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen kertoo.