Sohjoinen, luminen tai jäinen tienpinta urautuu kohdista, joissa pääosa liikenteestä kulkee. Ajourien väliin ja viereen jää tien varsinaista pintaa korkeammalla olevia polanteita. Se, kannattaako ajaa urissa vai polanteen päällä, riippuu monesta asiasta.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Kannattaako ajaa sohjoiseen, lumiseen tai jäiseen tienpintaan muodostuneissa ajourissa vai niiden vieressä?
Vastaus: Sohjoisella tai lumisella tieosuudella suosittelen tiettyjä poikkeustapauksia lukuun ottamatta ajamaan urissa. Jos auton rengas ajautuu matkavauhdissa pois urasta, pehmeään sohjoon tai lumeen, menettää kuljettaja helposti autonsa hallinnan. Pehmeä höttö ikään kuin imaisee auton mukaansa.
Vastaavasti myös sellaisella tieosuudella, jossa polanteet ovat jäätä, ajaisin urien pohjalla – toki tähänkin on muutama poikkeus, joihin palaan myöhemmin. Pääsääntöisesti urat ovat suoralla kaksikaistaisella tieosuudella (yksi kaista molempiin suuntiin) suurin piirtein siinä kohtaa, missä ajoneuvon on tarkoitettu leveyssuunnassa kulkevan. Urien väliin ja viereen jäävät polanteet ovat usein kuperat ja kapeat, mikä tekee niiden päällä ajamisesta vaikeaa ja vaarallista. Tahaton lipsahdus polanteen päältä takaisin ajouraan saattaisi herkästi johtaa hallinnan menetykseen.
Lue myös: Onko auton maskipeitosta oikeasti hyötyä?
Poikkeukset vahvistavat säännön
On myös tilanteita, jolloin urissa ei kannata ajaa.
Usein varsinkin kapeammilla teillä ajouria sohjon, lumen tai jään keskellä on vain kolme. Tällöin vastakkaisiin suuntiin liikkuvien autojen vasemmanpuoleiset renkaat kulkevat yleensä samassa ajourassa. Tällaisella tieosuudella on hyvissä ajoin ennen kohtaamistilannetta siirryttävä pois ajourista. Ennen tätä on hiljennettävä nopeutta tuntuvasti ja itse siirtymä on syytä tehdä rauhallisella ohjausliikkeellä.
Vähän vastaavaan tilanteeseen voi joutua myös leveämmällä tiellä – siis siitä huolimatta, vaikka ajouria olisikin neljä: Mikäli vastaan tulee aura-auto, jonka auralevy yrittää poistaa keskivallia, on vastaantulijana tarpeen siirtyä lähemmäs tien oikeaa reunaa. Jotta siirtyminen tapahtuisi turvallisesti, ilman auton hallinnan menettämistä, on nopeus sovitettava urien ulkopuolella olevaan tilanteeseen sopivaksi jo ennen kuin ohjataan maltillisella ohjausliikkeellä pois urista.
Kun kaukana edessä näkee lähestyvän aura-auton, kannattaakin aloittaa saman tien toimet turvallisen kohtaamisen valmistelemiseksi. Olennaista on huomata, että usein keskivallia näkee aurattavan aura-auton akselien väliin asennetulla auralevyllä, joka ulottuu huomattavasti etummaista auralevyä keskemmälle. Tarve siirtyä lähemmäs oikeaa reunaa siis varsin usein on, vaikka etuaura näyttäisikin kulkevan vain vastaantulevien kaistalla.
Lue myös: Autoilija! Älä toimi näin, kun tuulilasi on jäätynyt – "Ei missään nimessä voi käyttää..."
Joillakin tieosuuksilla lumiseen tai jäiseen tienpintaan muodostuneet ajourat saattavat olla niin kapeat, että niissä ajaminen on vaikeaa. Jos vähän väliä on vaara, että rengas osuu polanteen terävään reunaan, on ajaminen urissa hankalaa ja vaarallista. Tällaisissa paikoissa polanteet ovat usein myös huomattavasti leveämmät ja tasaisemmat, mikä mahdollistaa niiden päällä ajamisen helpommin ja turvallisemmin.
Välillä ajourat muodostuvat ihan muualle, missä niiden pitäisi olla. Näin käy esimerkiksi tiukassa mutkassa, jossa autoilijat saattavat hieman oikaista.
Toinen vastaava tilanne on paikka, jossa on useampia kaistoja samaan suuntaan. Silloin autoilijat saattavat lumikaaoksen keskellä ajaa vahingossa kahta vierekkäistä kaistaa samanaikaisesti ja näin yhden auton levyinen urapari muodostuukin kahdelle eri kaistalle.
Näissä tilanteissa on syytä olla tarkkana, ettei tule ajettua tyhjän päälle ja pudottua ojaan, törmättyä vastaantulijaan tai otettua kylkikontaktia viereistä kaistaa ajavan kanssa. Käytännössä vahinkojen välttäminen onnistuu parhaiten, kun yrittää pysyä omalla kaistalla sen sijaan, että ajelee muiden jälkiä, miten sattuu. Jotta hetkellinen ajourista pois pyrkiminen ja oman kaistan säilyttäminen onnistuisivat turvallisesti, pitää nopeutta usein alentaa tuntuvasti ja käyttää siirtymiin rauhallisia ohjausliikkeitä.
Lue myös: Tuliko kiire? Auto lumen peitossa, ikkunat jäässä ja jopa lämmittimen johto roikkui – kuskille päiväsakkoja
Pehmeään sohjoon jäätyneet raiteet
Usein huonommin hoidetuilla teillä lumi pääsee kerrostumaan ja pakkautumaan tien pintaan. Plussakeleillä lumikerros sohjoontuu ja siinä ajettaessa voi muodostua syviäkin ajouria. Jos ilma pakastuu ennen kuin aura ehtii paikalle, nämä ajourat ja niiden väliin jäävä sohjo sitten jäätyvät ja muodostavat vaurioriskin auton alustan muovisuojille sekä sähköautojen akkukoteloille ja akustolle.
Mikäli tällaiselle syviä, raidemaisia, ajouria sisältävälle tieosuudelle on pakko ajaa, kannattaa pyrkiä pysymään polanteiden päällä auton vaurioitumisriskin välttämiseksi. Matalalla maavaralla varustettua autoa en itse tällaiselle tieosuudelle lähtisi ehdoin tahdoin rikkomaan.