Kevyet sähkökulkuvälineet ovat yksi tämän kevään kuumista trendeistä liikenteessä. Vuodenvaihteessa lainsäädäntöä uudistettiin ja sähkövimpaimet vapautettiin muun kevyen liikenteen sekaan. Sitä ennen Segway-tyyppisten sähkölautojen käyttö ei ollut Suomessa laillista.
Markkinajohtaja alalla on Segway, joka myy laitteita etupäässä ammattilaisten käyttöön. Maailmalla Segway-lautoja voi nähdä esimerkiksi messuilla sekä virkavallan työvälineinä. Suomessakin Segwayn yleistymistä tavallisessa liikenteessä rajoittaa korkea, lähes 9000 euron hinta.
Suurin osa sähkölaudoista tulee Kiinasta. Segwayn tekniikkaa imitoivien tuotteiden hinta on selvästi halvempi. Hinnasta voi päätellä myös, että laadultaan kiinalaiset eivät yllä Segwayn tasolle. Yksi merkittävä ero on gyroskooppien määrässä. Segwayssa niitä on enemmän, mikä tekee ajamisesta vakaampaa.
Kypärä päähän
Vuodenvaihteessa voimaan astuneen lain mukaan sähkölaudalla huristeleva rinnastetaan jalankulkijaan, jos matkaa taitetaan kävelynopeudella. Tällöin tasapainolaudan suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 15 kilometriä tunnissa. Seuraava porras on enintään 25 kilometrin tuntinopeus, jolloin käyttäjän on noudatettava polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Kypärää suositellaan, mutta sen käyttämättömyydestä ei voi sakottaa. Kypärä kannattaa ehdottomasti pitää päässä, sillä monet sähkölaudoista ovat kiikkeriä ja käyttäjä voi löytää itsensä nopeasti asvaltin pinnalta.
Kevyille sähköajoneuvoille ei lain mukaan tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Onnettomuuden sattuessa ulkopuolisille aiheutuneet vahingot korvataan käyttäjän kotivakuutukseen sisältyvästä vastuuvakuutuksesta. Sähkölaudan ostajan onkin syytä tarkistaa, että vastuuvakuutus on kunnossa.
Varmistu vakuutuksesta
Vakuutusta tarvitaan myös varkaustapauksissa. Osa sähkökulkimista voi lukita kaukosäätimellä, mutta se ei estä varkaita nappaamasta laitetta mukaansa. Käyttäjän kannattaakin lukita laite samaan tapaan kuin polkupyörä eli kiinnittämällä se pylvääseen tai polkupyörätelineeseen. Kaukosäätimestä on kuitenkin hyötyä, sillä ajolukituksen voi avata vain samaa säädintä käyttämällä.
Sähkölaudalla ajoa kannattaa harjoitella ennen liikenteen sekaan lähtemistä. Erityisen tarkkana kannattaa nopeissa käännöksissä, joita liikenteessä usein vaaditaan. Jarruttaminen sähkölaudalla vaatii usein varautumista, sillä laite ei pysähdy hetkessä.
Katso alla olevista videojutuista lisää sähkölauta-asiaa:
Sähkölauta on helppo ajettava, mutta kuoppia kannattaa välttää
Testissä maastokelpoinen sähkökuljin: Kiikkerää menoa
Testi: Yksipyöräinen sähköajokki on silkkaa hauskuutta
Tämä kulkuväline herättää taatusti huomiota: Testissä istuttava sähköajokki