Kevätmuotia syksyksi: ajossa jo nyt uudistunut Hyundai i30

Uudistuneen i30:n parasta antia ovat uudet varusteet sekä kaksoiskytkinautomaatti – freesattu ilme on bonus tähän päälle. Otimme autosta jo tyypit.

Tykkäsimme

  • helposta lähestyttävyydestä
  • vaivattomasta käytöstä
  • parantuneista varusteista

Emme tykänneet

  • kokonaisuus hieman hajuton
  • diesel hengetön ja toimii kulmikkaasti

Uudistuneen i30:n tunnistaa parhaiten uudesta maskista, eli sukuilme on nyt linjassa tuoreen i20:n kanssa. Tärkeämpi uudistus on se, että varustelistalle on tuotu täydennystä mm. kaistavaihdilla, pysäköintiautomaatilla – ja ilmastoiduilla istuimilla. Tarkka Suomen mallisto, varustetasot sekä hinnat selvinevät tosin vasta lähempänä myynnin aloitusta elokuussa.

Uusista varusteista kaistavahti päästää varoitusäänen, jos auto on ajatumassa ilman vilkkua kaistaviivan yli. Ääni on melko hento, eikä kuljettaja reagoi siihen yhtä vahvasti kuin ratin tärinään.

Myös moottorit ovat kokeneet pieniä uudistuksia, ja 1,6-litraisten bensa- ja dieselmoottoreiden jatkeeksi saa nyt kaksoiskytkinautomaatin. Ajoimme uuden vaihteiston tehokkaamman 136-heppaisen dieselin yhteydessä.

Voimalinja toimii periaatteessa hyvin, mutta vaihteiston toiminta ei ole aivan yhtä sulavaa kuin monilla eurooppalaisilla kilpailijoilla. Yhtäkaikki laatikko on selvästi parempi kuin vanha perinteinen 6-portainen automaatti, jonka se korvasi. Ja yhdestä asiasta laatikolle on annettava tunnustusta, se on tosi halukas tehokkaaseen moottorijarrutukseen. Teimme ensitutustumisen autoon Sveitsin mäkisissä maisemissa, ja siellä herkästi jarrupoljinta sipaisemalla pienemmälle vaihtava automaatti on poikaa.

Muuten dieselmoottori jätti hieman kylmäksi, vaikka sen arvot ovat paperilla hyvät. Tehoa on 136 heppaa ja vääntöä 300 Newtonmetriä. Kone on kuitenkin alakierroksilla hieman puhditon, ja kierrosten noustessa voima tulee tarjolle turhan äkkipikaisesti. Moottorin tyypin myös tunnistaa helposti sisälle ohjaamoon.

Lisää Hyundaita:

Lue myös:

    Uusimmat