Kriittiset akkuvinkit ääripakkasilla autoileville

Tavoitimme erittäin kiireisen Autoliiton Turvapalvelut-yksikön päällikön Jonne Luomalan kertomaan, miten pakkanen on näkynyt hänen osastonsa toiminnassa.

Akkuvinkit a’la Jonne Luomala

- Hanki uusi akku, jos nykyinen on viisi vuotta vanha tai vanhempi.
- Lyhyttä matkaa ajetuilla autoilla vaihtoikä jopa 2-3 vuotta.
- Kun suunnittelet reittiä, älä käytä lyhintä reittiä, vaan kierrä hieman kauempaa – se latauttaa akkua enemmän.
- Älä käytä auton ylimääräisiä sähkölämmittimiä. On akun surma, kun virtaa otetaan takalasin, tuulilasin, peilien ja istuinten lämmittimille.

Jonne Luomala vetää Autoliiton käytännön auttamispalveluista vastaavaa Turvapalvelut-yksikköä. Kireä pakkassää on näkynyt teiden auttajien arjessa selvästi.

– Kiire on kova, kysyntä on huima. Näillä pakkasilla kaikki automerkit ja kaiken ikäiset autot ovat tarvinneet apua. Samanlaiset akut kaikissa autoissa on, akku se jättää tielle tällaisilla säillä.

Luomalan mukaan kireän pakkassään autoilijan suurin riski on liian vanha akku yhdistettynä erityisesti Etelä-Suomessa ajettaviin lyhyisiin matkoihin.

– Akku ei lataudu näillä kylmyyksillä. Kylmä akku ei ota virtaa vastaan ja sähkölaitteita käytetään – se on sitten siinä.

Akut ovat melko lyhytikäisiä Suomen olosuhteissa. Etenkin lyhyiden reittien ajossa olleiden autojen akut ovat riskialttiita, kun kova pakkanen iskee.

– Viisi vuotta on akulle kriittinen ikä – paljon riippuu siitä, minkälaisessa ajossa auto on ollut. Paljon lyhyttä ajoa saavan auton akku voi olla jo kolmessakin vuodessa vainaa. Näillä pakkasilla on 2-3 vuottakin vanhoja akkuja vaihdettu runsain mitoin.

Epäsäännöllinen ajaminen vaikuttaa akun ikään olennaisesti?

– Kyllä. Nykyautoissa sähkönkulutus on kovaa tasoa.

Kaikki merkit kattavasti edustettuina ja kaiken ikäisiä autoja asiakkaina.

– Toivomme ymmärrystä asiakkailla, Luomala vetoaa haastattelun lopuksi.


Lue myös:

    Uusimmat