Kuljetusala tyrmää parafiinisen dieselin veroalennuksen poiston: "Lopputuloksena on vain veronkorotus"

6:40img
Raskaan liikenteen hätähuuto – vieraina Suomen Kuljetusyritysten etujärjestö SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen, kuljetusyrittäjä Harri Sandell sekä Liikennevirasto toimialajohtaja Jukka Karjalainen.
Julkaistu 18.09.2019 18:14

MTV UUTISET – STT

Kuljetusyritysten etujärjestö SKAL pitää käsittämättömänä maan hallituksen päätöstä poistaa parafiinisen dieselin veronalennus.

SKAL:n mukaan esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle.

– On käsittämätöntä, että yritystuen leikkaustavoite on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan puhtaampia diesellaatuja. Lopputuloksena on vain veronkorotus, joka nakertaa myös työllisyystavoitetta, sanoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitus päätti eilen budjettiriihessään, että parafiinisen dieselin 120 miljoonan euron veronalennus poistetaan asteittain. Kyseessä on ratkaisu, jolla hallitus päätyi ensi vaiheessa leikkaamaan yritystukia.

Lue myös: Näitä budjettiriihen päätöksiä ryöpytetään ja kiitetään

SKAL:n mielestä ei ole perusteltua pitää parafiinisen dieselin verokantaa yritystukena. Järjestön mukaan dieselin verorakenne Suomessa perustuu ympäristövaikutuksiin eikä siinä ole kyse yritystuesta.

Parafiininen diesel aiheuttaa perinteistä dieseliä vähemmän ilmanlaatuun vaikuttavia päästöjä, kuten pienhiukkasia ja typen oksideja.

Parafiininen diesel voi olla joko fossiilista tai uusiutuvaa dieseliä. Hallituksen mukaan tuen leikkaus kohdistetaan mahdollisuuksien mukaan fossiiliseen parafiiniseen dieselöljyyn.

Lue myös: Mietitkö, miten hallituksen tuore budjettiesitys vaikuttaa tavallisen suomalaisen arkeen? Tämä kaikki siitä tulisi tietää

Lue myös: Kuva näyttää, kuinka pohjoinen pallonpuolisko käyttää luonnonvaransa loppuun reilusti ensin – asiantuntija kertoo mitä ylikulutukselle voi tehdä

Tuoreimmat aiheesta

Verot