Kun tammikuu alkaa, suomalaiset ostavat 14 300 kilon edestä kahvakuulia – näin sinunkin uudenvuodenlupauksesi näkyy kaupassa

Elämänmuutos tammikuussa tuskin on kellekään uusi ilmiö: "terveempään elämään" panostavat lupaukset ovat niin suosittuja, että ne itse asiassa näkyvät jopa kauppojen myynneissä, paljastaa S-ryhmä.

Moni aloittaa edelleen tammikuussa terveemmän elämän. Tipattomuuden lisäksi monen haaveena on treenata enemmän.

Kuntolupauksia tehdään siinä määrin, että ne jopa näkyvät S-ryhmän myyntiluvuissa joka vuosi, kertoo käyttötavarakaupan johtaja Päivi Hole tiedotteessa.

Suomi ostaa 14 300 kiloa kahvakuulia

Tammikuussa myydään paljon kotitreeniin sopivia tuotteita – käytännössä siis jumppamattoja, käsipainoja, kahvakuulia ja kuminauhoja. Esimerkiksi vuoden 2021 tammikuussa Prismoista ostettiin yli 14 300 kilon edestä kahvakuulia. Raskaimmat kuulat ostetaan Satakunnassa!

Vaikka joulu on vasta koettu, moni hankkii alkuvuodesta välineitä myös terveytensä mittaamiseen. Esimerkiksi verenpainemittareiden myynti kasvoi tammikuussa 2020 19 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Myynti pysyi samalla tasolla myös tammikuussa 2021.

Tammikuussa treenivaatteet ja proteiinilisät alkavat kiinnostaa

Koronakurimuksesta huolimatta perinteinen alkuvuoden myyntipiikki urheiluvaatteissa toistui myös tammikuussa 2021. Esimerkiksi naisten treenipaitoja ja -toppeja myytiin viime tammikuussa noin 40–50 prosenttia enemmän ja treenitrikoita noin 30 prosenttia enemmän kuin joulukuussa tai helmikuussa.

– Urheiluvaatteiden menekin kasvu liittyy myös laajempaan athleisure-trendiin eli päivittäisen pukeutumisen muuttumiseen rennommaksi, Hole huomauttaa.

Treenilupausten tueksi hankitaan erilaisia ravintolisiä ja proteiinituotteita. Tammikuinen dieettibuumikin elää edelleen vahvana, sillä vuodesta riippuen painonhallintatuotteita myydään tammikuussa jopa 30 prosenttia, proteiinijauheita jopa 35 prosenttia enemmän keskimääräiseen kuukauteen verrattuna.

Tipatonkin näkyy kaupoissa

Vaikka alkoholittomien juomien suosio on ollut kasvava trendi jo muutamien vuosien ajan, Alkon tilastot kertovat, että alkoholittomat juomat ovat kasvattaneet myyntiään jopa 14,4 prosenttia.

Tammikuussa alkoholittomien juomien myynnissä nähdään kuitenkin S-ryhmässä erityinen piikki. Syykin lienee selvä: tipaton tammikuu.

– Alkoholittomien oluiden myynti kasvoi viime tammikuussa litroissa mitattuna keskimäärin noin 15 prosenttia sekä sitä edeltäviin että seuraaviin kuukausiin verrattuna. Vastaavasti alkoholillisten oluiden myynti laskee tammikuussa noin 15 prosenttia vuoden keskiarvoon verrattuna, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa paljastaa.

Hedelmää ja perunaa lautaselle

Myös sitrushedelmiä myydään tammikuussa jopa kaksi miljoonaa kiloa enemmän kuin keskimääräisenä kuukautena. Toisaalta tammikuu on myös niiden sesonkiaikaa. Myös avokadoille tammikuu on vuoden suurin myyntikuukausi; perunaakin hamstrataan 15 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin.

– Myös kevyemmissä sosekeitoissa nähdään pieni myyntipiikki tammikuussa, joka on sosekeittojen vuoden kovin myyntikuukausi, kertoo Oksa.

Katso myös: Ajatteletko, että kalorien minimoiminen on "hyvää", suklaa taas "pahaa"? Intuitiivinen syöminen on yksinkertaisimmillaan syömistä kehon viestejä kuunnellen:

Mitä on intuitiivinen syöminen? 0:35

Lähde: S-Ryhmä

Lue myös:

    Uusimmat