Ruuhkiin voi törmätä asfaltoitujen pääväylien lisäksi myös syrjäisemmillä metsäalueilla. Selvittämällä retkeilyalueen mahdollisuudet pysäköintiin ennen luontoretkeä ja kertaamalla liikennemerkkien merkityksen voi säästyä ikävältä yllätykseltä.
Ulkoilualueiden suosio on kasvanut koronapandemian seurauksena, eikä ilmiölle näy loppua tänäkään kesänä. Kun ulkomaanmatkailu on rajoitettua, vapaa liikkuminen luonnossa on noussut arvoon arvaamattomaan.
Yksityinen pysäköinninvalvontayritys ParkkiPate kertoo tiedotteessaan, että ihmisten ulkoiluinto näkyy piikkinä myös pysäköintivirheiden määrissä.
– Laajemmat ulkoilualueet sijaitsevat usein automatkan päässä. Kun ennätyksellisen moni autoilija lähtee samaan aikaan luontoretkelle, yksityistiet ulkoilualueiden läheisyydessä ruuhkautuvat herkästi, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta muistuttaa.
Lue myös: Yli sata autoilijaa munaa tänäänkin kalliisti: "Tuhat euroa tai jopa enemmän"
Ulkoilualueen pysäköintimahdollisuudet on syytä selvittää ennen retkeä. Tarvittaessa auto kannattaa jättää kauemmas.
– Jos on lähdössä vaikkapa parinkymmenen kilometrin patikkaretkelle, ehkäpä silloin puolen kilometrin kävely lähtöpisteeseen ei ole kohtuuton. Onko näissä tilanteissa aina välttämätöntä päästä mahdollisimman lähelle? Metsäranta pohtii.
Tämä liikennemerkki on monelle yhä vieras
Olennainen osa luontoretken suunnittelua on liikennesääntöjen kertaaminen. Metsärannan mukaan läheskään kaikille autoilijoille ei ole selvää, miltä näyttää aluepysäköintikieltomerkki.
– Aluepysäköintikieltomerkki on merkki, jossa tuttu pyöreä pysäköintikielto sijaitsee keskellä suurempaa neliskanttista, keltaista pohjaa. Merkki on ollut käytössä jo kohta neljäkymmentä vuotta. Siitä huolimatta merkki ja sen merkitys ovat yhä vieraita monille autoilijoille, Metsäranta hämmästelee.
Hän muistuttaa, että aluepysäköintikielto ei pääty esimerkiksi seuraavaan risteykseen. Kielto koskee tien molempia puolia ja tiehen liittyviä sivuteitä sekä esimerkiksi nurmikko- ja puisto-osuuksia.
Aluepysäköintikieltomerkin vaikutus lakkaa vasta, kun aluepysäköintikielto päättyy -merkki tulee vastaan, Metsäranta kertaa.
Lue myös: Se, että taajama-alue päättyy, ei tarkoita, että näistä liikennesäännöistä saa lipsua: "Varasuunnitelma on hyvä olla valmiina"
– Kielto kattaa kirjaimellisesti koko alueen. Aluepysäköintikieltomerkin sisällä mahdolliset sallitut pysäköintipaikat on merkitty erillisillä merkeillä.
Kiellon päättymisestä kertovassa merkissä on samanlainen keltainen neliöpohja kuin kieltomerkissä. Päättymismerkissä on keskellä harmaa runko, ja koko merkin yli on vedetty neljä mustaa poikkiraitaa.
– Nämä merkit on hyvä painaa mieleensä ennen kuin kääntää keulan kohti ulkoilualueita.
Miksi pysäköintiä valvotaan ulkoilualueilla?
Valvottu pysäköinti edistää Metsärannan mukaan yleistä turvallisuutta, koska se ohjaa alueen käyttöä.
– Suurten joukkojen liikkuessa myös onnettomuusriskit aina kasvavat. On olennaista, että pelastusajoneuvot pääsevät kulkemaan alueella ilman esteitä, Metsäranta sanoo.
Metsärannan mukaan moni autoilija ei tiedosta, kuinka tärkeää on pysäköidä sääntöjen mukaan.
– Jos pysäköi esimerkiksi pelastustielle, ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auto voi aiheuttaa vaaratilanteen. Väärinpysäköity auto voi kuitenkin olla turvallisuusriski, jos se estää ambulanssin tai paloauton liikkumisen alueella. Riskitilanne syntyy myös, jos auto tukkii alueen liikennettä estämällä muiden autojen pääsyn alueelle tai alueella liikkumisen.
Lue myös: Kuinka lähelle toista autoa saa pysäköidä? – "Erityisesti naispuoliset stressaantuvat"
Lähde: ParkkiPate