Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan lisääntynyt ruutuaika ei heikennä lasten sosiaalisia taitoja. Havainto ei välttämättä päde pieniin lapsiin.
Ohion osavaltionyliopiston tutkijoiden mukaan nykyajan lapset ovat sosiaalisilta taidoiltaan yhtä taitavia kuin aiempi sukupolvi. Näyttää siis siltä, että lisääntynyt teknologian käyttö ei vaikuta lapsien kykyyn olla muiden kanssa.
Tutkimuksessa verrattiin vuonna 1998 ja vuonna 2010 päiväkodin aloittaneiden lasten sosiaalisia taitoja toisiinsa. Yhteensä lapsia oli 32 550. Arvion lasten sosiaalisista taidoista tekivät opettajat ja vanhemmat. Tiedot saatiin Yhdysvalloissa tehdystä pitkittäistutkimuksesta, jossa lapsia seurataan päiväkodista viidennelle luokalle.
Tulosten mukaan molempien ryhmien lapsilla oli yhtä hyvät ihmissuhdetaidot, kuten kyky muodostaa ja ylläpitää ystävyyssuhteita sekä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Lapsilla oli myös yhtä hyvät itsehillintätaidot.
– Lähes jokaisessa tekemässämme vertailussa sosiaaliset taidot joko pysyivät ennallaan tai jopa hieman nousivat myöhemmin syntyneillä lapsilla, tutkimusta johtanut sosiologian professori Douglas Downey sanoo yliopiston tiedotteessa.
Jopa lapsilla, jotka viettivät eniten aikaa näyttöjen edessä oli samanlaiset sosiaaliset taidot kuin lapsilla, joiden ruutuaika oli vähäisintä. Sosiaaliset taidot olivat hieman heikommat lapsilla, jotka pelasivat monta kertaa päivässä verkkopelejä tai käyttivät paljon yhteisöpalveluita.
Tutkimus ilmestyi American Journal of Sociology -verkkojulkaisussa.
Pienille lapsille ruutuaika saattaa olla haitallisempaa
Aikuisilla ei ole tutkijoiden mukaan syytä ”moraalipaniikkiin” lasten lisääntyneestä teknologian käytöstä. Tutkijat uskovat, että nuoret sukupolvet oppivat ylläpitämään hyviä sosiaalisia suhteita niin kasvotusten kuin verkossa.
On kuitenkin syytä huomata, että nyt julkaistut tulokset perustuvat päiväkoti- ja alakouluikäisten lasten sosiaalisiin taitoihin. Pienempien lasten kehitykselle lisääntyneen ruutuajan uskotaan olevan haitallisempaa.
Esimerkiksi vuonna 2019 ilmestyneessä kanadalaistutkimuksessa havaittiin, että paljon ruutua tuijottavat taaperoikäiset eivät pärjänneet kehitystä mittaavissa testeissä yhtä hyvin kuin samanikäiset lapset, joiden ruutuaika oli vähäisempää.
Lue myös: WHO antoi suosituksen ruutuajasta vauvoille – se on 0 minuuttia päivässä
Liika ruutujen toljotus voi heikentää unta
Healthline-sivuston haastattelema yhdysvaltalainen silmätautiopin professori Karen Heffler kritisoi nyt ilmestynyttä tutkimusta myös siitä, ettei se edusta nykylasten ruutuaikaa. Vuonna 2020 lapset käyttävät enemmän aikaa älylaitteiden ääressä kuin kymmenen vuotta sitten. Myös laitteiden käyttötapa on muuttunut. Enää puhelin ei ole vain kommunikaatioväline vaan myös pelikonsoli ja tietokone.
Ruutujen tuijottaminen voi vaikuttaa lapsen kehitykseen esimerkiksi unen kautta. Näyttöjen sininen valo vähentää ja heikentää unta erityisesti, jos laitteita käytetään illalla tai juuri ennen nukkumaanmenoa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto muistuttaa verkkosivuillaan, että riittävä uni ja lepo edistävät lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Uni mahdollistaa uuden oppimisen, opitun muistiin painumisen sekä edistää luovuutta, keskittymiskykyä ja mielialan paranemista. Uni vaikuttaa myös lapsen sosiaaliseen elämään ja itsetuntoon.
Vuonna 2018 ilmestyneessä kanadalaistutkimuksessa lasten liian vähäinen uni ja liiallinen ruutuaika yhdistettiin kognitiivisten taitojen, kuten kielen ja muistin, heikentymiseen. Lisäksi runsas ruutuaika voi vähentää päivittäistä liikuntaa ja altistaa lihasjännitykselle sekä virheasennoille.
Lue myös: Haluatko, että lapsesi menestyvät paremmin koulussa? Kyselytutkimus paljastaa yhden asian, josta saattaa olla apua
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.
Lähteet: Ohio State News, Healthline, MLL