Viime viikonloppuna Berliinin kadut täyttyivät jalkapallofaneista. Lauantaina pelattiin Mestarien liigan loppuottelu Berliinin Olympiastadionilla. Autonvalmistaja Nissan oli näkyvästi esillä kaupungissa.
Nissan on yksi Euroopan jalkapalloliitto Uefan pääyhteistyökumppaneista. Ennen Nissania Uefan autokumppani oli pitkään Ford. Nissanin ja Uefan välinen sopimus ulottuu jalkapallokauteeen 2017–2018 asti.
– Kyseessä on erittäin merkittävä yhteistyö Nissanille. Tämä on globaali sponsorointisopimus. Jalkapallon Mestarien liiga on niin laajasti nähty ja se sijoittuu esimerkiksi Interbrandin brändien vahvuus -tutkimuksessa viiden vahvimman brändin joukkoon, Nissan Nordic Europen viestintäjohtaja Taina Erkkilä kommentoi Teknaville Berliinissä.
Nissan oli kiikuttanut Berliiniin 100 sähköautoa, joukossa oli sekä Leaf- että e-NV200-malleja. Nissan myös rakennutti ympäri Berliiniä 129 sähköautojen latauspistettä. Jalkapallotapahtuman jälkeen tolpat myös jäävät Berliiniin ja parantavat näin alueen latausinfrastruktuuria.
– Champions Festival -alueella meillä oli myös faniaktivointia. Fanit tuottivat energiaa osallistumalla erilaisiin aktiviitteihimme. Energian avulla e-NV200-sähköautolla Mestarien liigan pokaali kuljetettiin festivaalialueelta finaaliareenalle, Erkkilä kertoo.
Nissan myös osallistui ja oli mukana luomassa maailmanennätyksen tehnyttä sähköautoparaatia, joka järjestettiin toukokuun lopussa ennen Mestarien liigan finaalitapahtumaa.
Julkaisipa Nissan Berliinissä myös e-NV200 Part E-vanin, joka tulee näkymään erilaisissa Nissan-tapahtumissa ympäri Eurooppaa. Sähköautossa on muun muassa diskopallo ja se tekee drinkkejä.
Minkälainen merkitys Uefa-yhteistyöllä on Nissanille Suomen vinkkelistä?
– Toivomme tietysti, että HJK pääsisi mukaan Mestarien liigan, Erkkilä naurahtaa ja jatkaa:
– Markkinoinnissa käytämme paljon Uefaa ja Nissanin brand ambassodoreita.
Nissan brändilähettiläitä ovat muun muassa Barcelonan Andres Iniesta, Manchester Cityn Yaya Toure, Paris Saint-Germainin Thiago Silva sekä tuoreeltaan japanilaismerkin lähettilääksi ryhtynyt pelaajalegenda Marco van Basten.
Leaf oli näkyvästi esillä Berliinissä ja se on edelleen maailman myydyin täyssähköauto. Miten Leafilla menee Suomessa?
– Leafin myynti on kasvanut joka vuosi. Pohjoismaissa on myyty myynninaloituksen jälkeen yli 20000 Leafia. Se on suhteessa kova määrä, sillä maailmalla Leafeja on myyty 170000 kappaletta, Erkkilä selostaa.
Erkkilä puhuu myyntimääristä loppuvuoden 2011 ja maaliskuun 2015 välillä.
– Suomessa kiinnostus on lisääntynyt ja ennakkoluulot hälventyneet, mutta olemme silti huomattavasti jäljessä Ruotsia ja Norjaa. Ruotsissa kasvu on huikeaa, ja se alkaa avautua samanlaiseksi markkinaksi kuin Norja. Nyt tietenkin mielenkiinnolla seuraamme tulevaa autoveron muutosta. Jos uudet poliittiset päättäjät tekevät autoveron suhteen hyviä päätöksiä, niin voi olla, että sähköautojen myynti kasvaa edelleen.
Galleria
Lue lisää: