Mitä valita lakkiaislahjaksi? Lue vinkit parhaisiin lahjoihin!

Lue vinkit, mitä ostaa lahjaksi koulutyönsä päättävälle. Miniläppärit, astiastot ja design-klassikot tekevät kauppansa varsinkin pesästä pian lennähtäville ylioppilaiksi valmistuneille nuorille.

Tänä keväänä lakkiaisiin vietäviin lahjakääröihin peittyy keväisen vihreitä ja pirteän oransseja astioita kuin myös pehmeitä pyyhe- ja lakanasettejä. Kotimaiset Arabian ja Iittalan tuotteet säilyvät hittinä vuodesta toiseen.

– Taidelasia kuten Iittalaa ostettiin edellisviikon kanta-asiakaspäivillä eniten, Stockmannin lasi- ja posliiniosaston myyntipäällikkö Kristel Björkman kertoo.

– Meillä on kaikki lasiin liittyvä vahvasti esillä.

– Tuleviin opiskelijabokseihin hankitaan myös kodin tarvikkeita, mutta astioiden osuus on suurempi. Esimerkiksi Tefalin Jamie Oliver -tuotteita kuten paistinpannuja ostetaan paljon. Ruoanlaiton suosio on noussut nuorten keskuudessa.

Björkman uskoo niinikään korujen kuuluvan aina suosittuihin lahjavalintoihin.

– Itse muistan tänä keväänä kahta ylioppilasta. Toinen saa Arabian oranssin koko astiaston, toinen taas Marimekon harmaan sävyisen Unikko-pyyhkeen ja -lakanan.

Helsingin Sokoksen kodinosastolla on myyty eniten Arabian ylioppilasmukeja, Arabian Satumetsä-sarjaa sekä Taika-sarjaa.

– Ihmiset ovat heränneet ostamaan valmistujaislahjoja vasta tässä kuussa. Uuteen kotiin ostetaan astioiden lisäksi lakanoita. Viinilaseja ja Iittalan Mariskooleja menee aina, Sokokselta kerrotaan.

Lahjakortti on aina varma idea

Jos astiat, korut tai pyyhe- ja lakanasetit eivät innosta, lahjakortti on aina varma lahjaidea.

Samaa mieltä on Kodin1:sen myyntipäällikkö Mervi Roito.

– Lahjakortti on usein ladattava nykyään, siihen ladataan 20 eurosta ylöspäin rahaa. Etenkin tälläisina aikoina se on kätevä, kun nuori saa itse kohdistaa rahan tarvitsemaansa tuotteeseen.

Roito kertoo tämän kevään hittejä olleen muun muassa Arabian uusi Runo-astiasto sekä miniläppärit, joiden ulkokuoren designiin kiinnitetään huomiota.

– Laatua arvostavat nuoret kiinnittävät merkkiin huomiota. Heihin vetoavat etenkin nuorten suunnittelijoiden tuotteet.

Teksti: Lotta Kvist/MTV3

Kuvat: Iittala Group, Marimekko

Lue myös:

    Uusimmat