Näköalapaikka hyvälle tyypille – eli kenelle? Asiantuntija avaa työpaikkailmoitusten suurimpia ongelmia

Puuduttaako töissä? Boreout on vaiettu ongelma:"Tabu, jota ei oikein ymmärretä" 3:05
KATSO MYÖS: Puuduttaako töissä? Boreout on vaiettu ongelma: "Tabu, jota ei oikein ymmärretä"

Työpaikkailmoituksissa vilisee edelleen termejä, jotka eivät varsinaisesti tarkoita mitään. Suurin ongelma kliseissä on konkretian ja kunnianhimon puute, työnantajakuvakonsultti Marja Vesala kuvailee.

Näköalapaikka, etsitään hyvää tyyppiä ja tarjolla ison talon edut – eli mitkä? Mitä työpaikkailmoitusten termeillä oikeasti tarkoitetaan?

– Työpaikkailmoituksissa näkyy usein turvallisuushakuisuus. Halutaan olla kaikille kaikkea, työnhakupalvelu Duunitorin työnantajakuvakonsultti Marja Vesala kuvailee.

On toki inhimillistä haluta olla mieliksi monille. Työpaikkailmoituksissa liika turvallisuus on kuitenkin hankaluus, sillä tarkoitus ei ole miellyttää kaikkia, vaan saada aikaan tunnereaktio nimenomaan tietyissä ihmisissä – siis osaajissa, joiden toivotaan kiinnostuvan ja hakevan kyseistä paikkaa. 

Vesalan mukaan työpaikkailmoituksissa ontuu usein myös aloitus.

– Yleensä aloitetaan organisaation kuvauksella, vaikka kannattaisi enemmän miettiä hakijan näkökulmaa. Mikä herättäisi kiinnostuksen heti? Myös lopetus on tärkeä: ilmoituksenhan on tarkoitus myydä työpaikka ja innostaa hakemaan. Sillä, millainen fiilis jää, kun on ilmoituksen lukenut, on suuri merkitys, hän kuvaa.

Se, mitä työntekijä työstä saa, tuppaa unohtumaa

Tutkinto, kahden vuoden kokemus alalta, pirteä asenne, joustava luonne. Yleensä työnantaja listaa ilmoituksessa lukuisia asioita, joita hakijalla täytyy olla. Se, mitä työntekijä työstä saa, tuppaa unohtumaan.

– Ilmoituksessa paikka pitäisi myydä hakijalle eikä vain esittää vaatimuksia. Pitäisi kertoa siitä, mitä osaaja saa, kun tulee työpaikkaan: kuvata kulttuuria, tiimiä, tehtäviä konkreettisesti. 

Ihmisiä kiinnostaa myös rekrytointiprosessin aikataulu ja se, koska saamastaan paikasta saisi mahdollisesti tietää. Kaikenlainen konkretia olisi eduksi, mutta valitettavan harva työnantaja tukeutuu siihen.

– Kliseistä työpaikkailmoituksissa puhutaan paljon, mutta silti niitä näkee edelleen valtavasti. Tyypillisiä kliseitä ilmoituksissa ovat "näköalapaikka", "kilpailukykyinen palkka", "ison talon edut" tai että etsitään "hyvää tyyppiä". Hakukoneestamme näkyy, että esimerkiksi näköalapaikka mainitaan sadoissa työpaikkailmoituksissa, Vesala sanoo.

Ison talon edut kuulostavat hyvältä, mutta mitä ne ovat?

Ison talon edut kuulostavat hyvältä, mutta sanajono ei oikeasti kerro mitään. Kun ilmoitus on pelkkää rekryjargonia, jää epäselväksi, mitä varsinaisesti on tarjolla; virikeseteleitä, auto, lounasetu, sittenkin työsuhdeasunto?

– Suurin ongelma kliseissä mielestäni on konkretian ja kunnianhimon puute. Aika usein ilmoittajalla ei ole aikomustakaan tarkentaa, mitä vaikkapa ison talon edut tai kilpailukykyinen palkka oikeasti tarkoittavat. Vakiintuneita ilmauksia käytetään tavan vuoksi ja ilmoituksen täytteenä. Ajatellaan, että niitä kuuluu käyttää ja että ne antavat uskottavan kuvan, Vesala kuvaa.

– Ison talon eduthan voivat sisältää mitä tahansa lounasedusta laajaan työterveyteen, työsuhdeautoon, kalliisiin koulutuksiin. Hyvä tyyppikin tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Työnantajan kannattaa avata, mitä ”hyvä tyyppi" tarkoittaa juuri heille ja miksi nämä "hyvän tyypin" ominaisuudet ovat tärkeitä työssä onnistumisen kannalta.

"Kun termejä ei avata, sisältö jää hähmäiseksi"

Samat tiedot toki voisi kertoa luovemminkin. Näköalapaikan sijaan voi kertoa toimialasta, jolla tapahtuu paljon; ilmoitukseen voi listata, miten uralla olisi mahdollisuus kehittyä, jos kyseiseen yritykseen päätyy työskentelemään. 

– Haaste on siinä, että kun termejä ei avata, sisältö jää hähmäiseksi ja organisaatiot eivät erottaudu toisistaan. Työpaikkailmoitus on tärkeä erottautumisen paikka, Vesala sanoo.

Katso myös: Etäily hiertää työpaikoilla, mutta voiko ihmisiä pakottaa toimistolle?

Lue myös:

    Uusimmat