Ravintolaruokailu arkipäiväistyy – Salaattiaseman toimitusjohtaja: "Meillä on asiakkaita, jotka käyvät lounaalla ja uudestaan illalla"

2:08img
Julkaistu 18.10.2018 19:48
Toimittajan kuva

Kitta Kohonen

kitta.kohonen@mtv.fi

Suomessa syödään ravintoloissa enemmän kuin ennen. Ravintolaruokailun arkipäiväistyessä asiakkaat odottavat ravintoloilta elämyksiä ja vastuullisuutta, kertoo tuore tutkimus.

Matti Jämsenin ravintola löytyy Järvenpään K-City-marketista.

– Täällä käy tosi paljon ihmisiä marketissa ostoksilla. Sitä kautta olemme saaneet asiakkaita. Kaupassa syntyy hävikkiä ja me voimme omalta osaltamme hyödyntää sitä. Tiedämme huomattavasti aikaisemmin ennen kuin siitä tulee hävikkiä. Tilanteesta hyötyvät kaikki.

salaattiasema

Matti Jämsenin ravintola on rinnakkain marketin kanssa.

Jämsen on yksi "Ulkona syömisen tulevaisuus"-tutkimukseen osallistuneesta kymmenestä ravintola-alan vaikuttajasta. Lisäksi tutkimukseen saatiin vastauksia yli viidestäsadasta ravintolasta ympäri maata.

Jämsen

Matti Jämsen oli yksi tutkimukseen kuulluista ravintola-alan visionääreistä. 

Tutkimuksen teetti Suomen johtavan hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan tukkukauppa Kespro ja toteutti asiakasnäkemystoimisto Frankly Partners.

Useampi ravintolavierailu päivässä

Tutkimuksen mukaan nähtävissä on ravintolaruokailun arkipäiväistyminen. Kauppakeskus Forumissa Salaattiasema -ravintolassa syömässä on Essi Järvinen.

– Juuri näin lounasaikaan on kyllä tosi kiva käydä keskustan eri paikoissa syömässä. Melkein aina tulee syötyä jotain uutta, Järvinen sanoo.

essi järvinen

Essi Järvinen kertoo, että ei juurikaan käy iltaisin ulkona syömässä. Lounaan kanssa on toisin. 

– Meillä on asiakkaita, jotka käyvät sekä lounaalla että illalla. Ihmiset ovat niin kiireisiä. Meillä käy asiakkaina paljon naisia, mutta myös yllättävän paljon ravintotietoisia miehiä, Salaattiaseman toimitusjohtaja Riikka Wirta kertoo.

Riikka Wirta

Ensimmäinen Salaattiasema perustettiin pari vuotta sitten. Nyt ravintoloita on yhdeksän, toimitusjohtaja Riikka Wirta kertoo. 

Tulevaisuudessa asiakkaat odottavat ravintoloilta myös elämyksiä ja vastuullisuutta.

– Asiakkaiden ei tarvitse kysyä, onko meillä E-koodeja tai muita salaisia ainesosia. Heidän ei tarvitse kysyä, onko niitä, kun meillä ei ole mitään sellaista. Se on monelle tosi tärkeätä, että he saavat sitä, mitä me sanomme heidän saavan.

tiivis syönti

Ravintolaan saavutaan yhä useammin tekemättä pöytävarausta.

Entä ravintolamaailman suurimmat haasteet tällä hetkellä?

– Haaste on se, että markkina pirstaloituu. Tulee paljon lisää toimijoita ja asiakkaiden kulutuskäyttäytyminen muuttuu, sanoo Kespron Food Development Manager Anssi Nurminen.

anssi nurminen

Kespron Anssi Nurminen kertoo tulevaisuuden haasteen olevan markkinan pirstaloituminen. 

Ravintoloiden määrä on kasvanut Suomessa tasaisesti. Tällä hetkellä niitä on yli 10 000.

– Halusin perustaa ravintolan juuri Järvenpäähän. Ihmisten ei tarvitse mennä sinne, missä ravintola on, vaan ravintola tulee sinne, missä ihmiset ovat. Se on osa tulevaisuutta, Matti Jämsen sanoo.  

Tuoreimmat aiheesta

Lounas