Hinnannousu ei pelästyttänyt lounasetuilijoita
Lounaiden hintojen nousu vaikuttaa vaihtelevasti lounasedun käyttöön, selviää lounasedun maksupalveluita tarjoavista yrityksistä.
MTV Uutiset oli yhteydessä kolmeen yritykseen, Epassiin, Smartumiin ja Edenrediin, joiden kautta työnantajat järjestävät lounasedun työntekijöilleen.
Lounasedussa, verokielessä ravintoedusta, työntekijä maksaa lounaasta omavastuuosuuden ja työnantaja maksaa hinnasta neljänneksen. Työnantaja voi laittaa ravintoedun verovähennyksiin. Ravintoetua maksetaan lounaasta, joka on vähintään 8,50 euroa ja enintään 13,50.
Ravintoedun yläraja nousi vuodenvaihteessa 12,70 eurosta 13,50 euroon, mikä johti osaltaan siihen, että monet lounasravintolat nostivat sen mukana hintojaan. Monet lounasravintolat ovat pitäneet hintansa ravintoedun ylärajan tasolla, vaikka kulut olisivat muuten nousseet.
Lounaisiin käytetään jopa enemmän rahaa
Lounasetupalveluita tarjoavista yrityksistä käy ilmi, että lounaisiin kokonaisuudessaan käytettävät rahamäärät on pysyneet samana tai jopa kasvaneet.
Edenred kertoo, ettei pörssiyhtiönä voi kertoa suoria kasvulukujaan. Yrityksestä kerrotaan kuitenkin, että lounasedun käyttäjämäärät ovat kasvaneet heillä koronan päätyttyä joka vuosi.
– Rahallisesti lounasetua on käytetty toistaiseksi viime vuotta enemmän, mikä johtuu maksimiarvon noususta ja käyttäjämäärän kasvusta. Määrällisesti lounaita ostetaan samassa määrin kuin viime vuonna tällä hetkellä, Edenredin työelämäasiantuntija Laura Lahtinen kertoo.
Edenredin lukujen perusteella yksittäiseen lounaaseen käytetään keskimäärin 7,2 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Prosentuaalinen kasvu on siis hieman enemmän kuin mitä ravintoedun maksimi nousi.
Epassissa pelättiin lounastamisen vähentyvän
Epassista kerrotaan, että vaikka lounaiden hinta on noussut, on lounasedun käyttö kasvanut.
– Meidän vanhat käyttäjämme käyttävät enemmän etua kuin viime vuonna, Epassi Finlandin toimitusjohtaja Niklas Löfgren kertoo MTV Uutisille.
Ainakaan heidän tilastojensa valossa lounaan hintojen ja työntekijän maksettavan euromäärän kasvu ei karkottanut lounastajia. Löfgren oli itse pelännyt päinvastaista.
– Oma oletukseni oli, että sillä [lounaan hinnannousulla] olisi ollut negatiivinen vaikutus. Kun omavastuuosuus nousee, niin onhan siinä aina se mahdollisuus, että lounas tuntuu liian kalliilta, mutta ainakaan vielä sitä ei nähdä, Löfgren kertoo.
Edun käytön kasvun epäillään liittyvän koronan jälkeiseen etätyöskentelyn vähenemiseen, jolloin mahdollista läheistä lounasravintolaa käytetään aiempaa enemmän.
Kerroimme viime vuonna: Henkilöstölounaiden hinnat nousevat – näin paljon ateria maksaa ensi vuonna
Smartum: Ravintolassa lounastetaan aiempaa harvemmin
Smartumilta kerrotaan, että ihmiset syömien lounaiden määrä on vähentynyt lounaiden hinnan noustessa.
– Työntekijöiden käyttämä euromäärä lounaisiin on pysynyt samana viime vuodesta, vaikka keskimääräinen lounasostoksen arvo on kasvanut. Näin ollen työntekijät käyttävät saman verran lounaisiin kuukaudessa rahaa, mutta saavat sillä summalla vähemmän lounaskertoja, Smartumin kaupallinen johtaja Mika Peuralahti kertoo sähköpostitse.
Hänen mukaansa työntekijöistä moni jättää lounasetua käyttämättä, koska omavastuuosuus on euromääräisesti aiempaa suurempi. Maksimilounasarvosta 13,50 euroa työntekijän omavastuuosuus on 10,13 euroa.
Hän kertoo, että lounasetua käytetään keskimäärin viisi kertaa kuussa. Ne työntekijät, joiden ei tarvitse maksaa itse omavastuuosuutta, vaan työnantaja tarjoaa lounaan palkan päälle, käyttävät lounasetua noin kaksi kertaa enemmän.
Ravintolayritys: Lounastamiseen vaikuttaa moni asia
Useita Food & Co -lounasravintoloita pyörittävän Compass Group Suomen liiketoimintajohtaja Anna Lumme kertoo, että suomalaisten lounastustottumuksissa on voinut tapahtua muutoksia, mutta syyksi ei voida osoittaa hintojen kehitystä.
– Näemme henkilöstöravintoloiden asiakasmäärissä vaihteluita viime vuoteen nähden, eli osassa paikoissa lounastajia on viime vuotta vähemmän. Tilanteeseen vaikuttavat aina kuitenkin myös muut asiat, kuten se minkälainen on henkilöstön työn luonne ja profiili, tukeeko organisaatio ruokailua ja onko ravintola auki myös muille asiakkaille, Lumme kertoo MTV Uutisille sähköpostitse.
Yhtiöstä kerrotaan, että sen tutkimuksissa on käynyt ilmi trendi, jonka perusteella viikoittaisten lounaiden määrä ja lounastauon pituus ovat kumpikin laskussa. Erityisesti nuoremmat sukupolvet saattavat korvata lämpimän lounaan pienillä välipalamaisilla eväillä. Lisäksi taloustilanteen muuttuessa myös keskituloiset kuluttajat arvioivat aiempaa kriittisemmin hinta-laatu-suhdetta myös ruokailussaan.
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
Koko Suomi leipoo
Koko Suomi leipoo on herkullinen hyvänmielen ohjelma, jossa taitavat kotileipurit kilpailevat parhaan leipurin tittelistä.
Suosituimmat reseptit
-
Lohta toscanalaiseen tapaan – Hanna Sumarin vartissa valmistuva hittiruoka
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Uunijuurekset Kari Aihisen tapaan
-
Mokkapalamutakakku yhdistää kaksi kahvipöydän herkkua
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Piparijäätelö
-
Mokkapalamutakakku
-
Anun lohipiirakka
-
Kurpitsapiirakka
-
Karjalanpaisti – paras perinteinen resepti