Liettualaistoimittaja onnistui ajamaan Hyundain sähköautolla huomattavasti pidemmälle kuin mitä valmistaja ilmoittaa auton viralliseksi toimintamatkaksi.
Mahdollisimman pieneen kulutukseen tähtäävästä ajotavasta käytetään englannin kielessä termiä hypermiling. Siinä voidaan mennä joskus äärimmäisyyksiinkin asti. Esimerkiksi Italiassa ryhmä Tesla-faneja onnistui ajamaan Model S:llä yli tuhat kilometriä yhdellä latauksella.
Liettuan Auto Bildin toimittaja Vitoldas Milius päätti puolestaan testata, kuinka pitkälle Hyundai Konalla pääsee, kun luopuu muun muassa ilmastoinnista.
Valmistaja ilmoittaa 64 kWh:n akustolla varustetun sähkö-Konan toimintamatkaksi yhdellä latauksella 482 kilometriä, mutta Milius pääsi huomattavasti pidemmälle.
– Matka sisälsi monia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mutta noudatin silti koko ajan taloudellisen ajon periaatteita, eli ajoin liikennevirran mukana ja hellitin kaasupoljinta huomatessani liikennevaloissa punaisen valon vaihtumisen lähenevän, kertoi kunnioitettavaan 710 kilometriin yltänyt Milius.
Milius ajoi autollaan vain kaupungissa, sillä hän totesi valtatiellä 90 km/h:n nopeudella ajamisen syövän akun varausta huomattavasti nopeammin.
Hän ajoi ilman ilmastointia, ikkuna avattuna ja niin taloudellisesti kuin osasi säädellen samalla jarrutusenergian talteenottoa, mutta muita vippaskonsteja hän ei käyttänyt.
Lue myös: Nollan pysähdyksen taktiikka käytössä? Näillä sähköautoilla pääset pisimmälle
Lähde: Hyundai