Yhdysvaltalaisen The University of Chicago Booth School of Business -kauppakorkeakoulun tutkijat huomasivat, että teinien kapinahenkeä nostattavan tiedon tarjoaminen sai erityisesti nuoret pojat vähentämään roskaruoan ostamista lähes kolmanneksella.
Jo nuoria koskettava ylipainoepidemia on valtava ongelma Yhdysvalloissa, mutta Suomessakin yhä useampi nuori on ylipainoinen. Osasyy liikakilojen kertymiseen ovat epäterveelliset ruokailutavat, kuten roskaruoan liiallinen syöminen. Mutta miten saada teinit syömään terveellisesti?
Tuore Nature Human Behaviour -tiedelehdessä julkaistu yhdysvaltalaistutkimus vihjaa, että etenkin poikien kohdalla kannattaa käyttää hyödyksi teini-iässä ilmenevää kapinahenkeä auktoriteetteja vastaan. Pikaruokaa mainostavien yritysten todellisten aikeiden paljastaminen sai tutkijoiden kokeessa teinipojat syömään liki kolmanneksen vähemmän roskaruokaa koulun ruokalassa.
Tutkijoiden mukaan pikaruokamainosten asettaminen uuteen asiayhteyteen lisäsi terveiden ruoka- ja juomavalintojen tekemistä jopa kolmen kuukauden ajan.
LUE MYÖS: Tohtori sysää vastuuta lihomisesta yllättäville tahoille: "Tämä ongelma kasvaa koko ajan"
Paljastusartikkeli sai teinipojat tekemään terveellisempiä valintoja
Tutkimuksessa kahdeksasluokkalaiset teinit jaettiin kahteen ryhmään.
Toiselle ryhmälle annettiin luettavaksi faktapohjainen artikkeli suurista ruokayhtiöistä. Artikkelissa ruokayhtiöt esitettiin manipuloivina markkinoijina, joiden tarkoitus on koukuttaa erityisesti nuoret ja köyhät asiakkaat roskaruokaan. Tämän jälkeen ryhmän nuoret saivat älylaitteelleen kuvia ruokamainoksista, ja heitä neuvottiin tekemään valheellisista mainoksista todenmukaisia.
Kontrolliryhmän teinit perehtyivät perinteisempään valistusmateriaaliin, jossa kerrottiin terveellisen ruokavalion hyödyistä.
LUE MYÖS: "Se, mitä emme syö, tappaa meidät" – huono ruokavalio aiheuttaa jo enemmän kuolemia kuin tupakointi
Tutkijat huomasivat, että artikkelin ruokayhtiöistä lukeneet nuoret valitsivat kokeen jälkeisenä päivänä koulun ruokalassa vähemmän roskaruokaa ja valitsivat limonadeja ennemmin vettä juotavakseen. Vaikutus jatkui kolmen kuukauden ajan.
Tulokset olivat havaittavissa voimakkaammin pojilla kuin tytöillä. Pojilla markkinointiartikkelin lukeminen vähensi epäterveellisten ruokien valitsemista 31 prosentilla verrattuna verrokkiryhmään.
Markkinointikikkojen paljastaminen herättää kapinahengen
Tutkijat arvelevat tulosten johtuvat teini-ikäisten luontaisesta kapinahengestä ja herkistyneestä oikeudenmukaisuuden tajusta.
Tyttöjen kohdalla ruokayhtiöiden markkinointikikkoja paljastava artikkeli ei auttanut tekemään sen terveellisempiä valintoja kuin perinteinen terveysvalistus. Tutkijat arvelevat tämän johtuvan siitä, että perinteinen terveysvalistus puree tyttöihin, sillä se saa heidät ajattelemaan ruoan sisältämää energiaa, mikä puolestaan voi laukaista halun mukautua laihuusihanteeseen.
Tutkijoiden mukaan ruokayhtiöiden toiminnan valaiseminen on kuitenkin parempi vaihtoehto myös tyttöjen epäterveellisiin ruokavalintoihin puuttumiseen, sillä se ei aiheuta häpeää omasta kehosta.
– Ruokien markkinointi on tietoisesti suunniteltu luomaan myönteisiä mielleyhtymiä roskaruokaan, jotta se yhdistetään onnellisuuden ja ilon tunteisiin, sanoo tutkimusta johtanut käyttäytymistieteen apulaisprofessori Christopher J. Bryan yliopiston tiedotteessa.
– Me käänsimme tämän toisin päin paljastamalla tämän manipulaation teineille, mikä laukaisi heidän luonnollisen inhonsa aikuisten kontrolloimiksi tulemisesta.
LUE MYÖS: Äiti järjesti lapselleen "diabetes-synttärit" – juhlapöydän kattaus raivostutti netissä: "Yhdenkään 7–vuotiaan ei pitäisi syödä näin"
Lue kaikki lifestyle-aiheiset artikkelit täältä.
Lähteet: The University of Chicago Booth School of Business, Phys.org, Nature Human Behaviour