Tutkimus: Suomalaisten ympäristötietoisuus kodin hankinnoissa nousussa

Joutsenmerkki tutki, mitkä asiat ratkaisevat kodin sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa. Tutkimus paljastaa, että suomalaiset ovat hankinnoissaan käytännöllisiä.

Vaikka tuotteiden ympäristövaikutukset ovat harvalle ykköskriteeri ostotilanteessa, 75 % kertoi vähintään joskus suosivan ympäristöystävällisiä tuotteita. Luku on noussut 5 % kolmessa vuodessa.

Varttuneet ympäristötietoisia

Joutsenmerkin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista ekoimpia sisustus-, remontointi- ja rakennushankinnoissa ovat yli 55-vuotiaat. Naiset huomioivat oman näkemyksensä mukaan ostotilanteessa ympäristöasioita useammin kuin miehet.

Kun suomalaiset ostavat sisustus-, remontointi- ja rakennustuotteita, ulkonäkö, hinta, laadukkuus ja käytännöllisyys ovat odotetusti niitä perusteita, joilla ostopäätös yleisimmin tehdään.

– Suomalaiset ostavat käytännöllisesti – ja hyvä niin! Ei olisi kovinkaan ekotehokasta ostaa rumaa, huonolaatuista ja huonosti toimivaa tuotetta, koska sellaisten tuotteiden elinkaari on usein valitettavan lyhyt, Joutsenmerkin markkinointiasiantuntija Antti Lehmuskoski kertoo.

Ympäristövaikutukset, kemikaalit ja kestävyys kiinnostavat

Kuluttajista 80% valitsee vähintään joskus ympäristömerkityn tuotteen, jos sellainen on saatavilla. Kuluttajat kaipaavat enemmän ympäristömerkittyjä maaleja ja kodinkoneita helpottamaan valintojen tekoa. Naiset nostivat esiin myös kodintekstiilit ja vanhin ikäryhmä rakennuslevyt.

17 % tutkimuksen vastaajista sanoo, ettei saa riittävästi tietoa tuotteiden ympäristövaikutuksista. Miehet kaipaavat eniten tietoa tuotteiden kestävyydestä ja naiset käytetyistä kemikaaleista. Nuoria taas kiinnostavat tuotteiden tuotantotavat.

Tärkeimpiä tietolähteitä kuluttajille ovat valmistajien ja maahantuojien nettisivut, myymälöiden henkilökunta sekä mainokset ja esitteet. Vanhin ikäluokka kyselee tietoa mielellään myös viranomaisilta.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat