Vuoden bisnesnaisen vinkit nuorille yrittäjille: Ole utelias

Catharina Stackelberg palkittiin vuoden bisnesnaisena. – Jos haluan jotain, en anna periksi kovin helposti, hän kuvailee itseään.

Markkinointiyritys Marketing Clinicin toimitusjohtaja CatharinaStackelberg palkittiin vuoden 2013 Veuve Clicquot Business Woman Awardilla.

– Marketing Clinic lähti liikkeelle yhdeksän vuotta sitten sellaisesta ajatuksesta, että markkinointipäätöksiä tehdään liian paljon ilman faktaa, mutu-tuntumalla. Pitäisi saada enemmän faktaa ja analytiikkaa mukaan päätöksentekoon, jotta pysytään kilpailukykyisinä globaalissa kilpailussa, Stackelberg muistelee yrityksensä alkuaikoja.

– Kilpailu ei ollut kymmenen vuotta sitten niin kovaa kuin tänä päivänä, se on kiristynyt paljon. Joka alalla on vastassa kansainvälinen kilpailija, jolla on paljon enemmän resursseja. Oli pakko miettiä, millä eväillä pärjää tulevaisuudessa. Silloin fakta ja analytiikka tulivat tosi tärkeiksi.

Stackelberg kuvailisi itseään sanoilla sitkeä ja pelkäämätön.

– Jos haluan jotain, en anna periksi kovin helposti, hän sanoo.

Tulevaisuudessa vuoden bisnesnainen haluaisi yhtiönsä kasvavan vielä entisestään.

– Haluaisin, että Marketing Clinicistä tulisi vielä kansainvälisempi kuin se on, Euroopan johtava konsulttifirma. Sitä haluaisin. Sen jälkeen pitää katsoa, sitten olen ehkä jo 50, pitää tehdä jotain muuta, Stackelberg nauraa.

"Olen 35"

Veuve Clicquot Business Woman Award on tarkoitettu naiselle, joka osallistuu menestyksellisesti Suomen talouselämään ja osoittaa työssään dynaamisuutta, yrittäjyyttä sekä rohkeutta. Miehille vastaavaa palkintoa ei toistaiseksi jaeta.

Ovatko sukupuolet tosiaan niin erilaisia, kun kyse on bisneksestä? Stackelbergin mielestä eivät.

– Totta kai nainen on aina nainen, ja ajattelee ja toimii ehkä vähän eri tavalla. Kyllä kokemus ja kompetenssi ovat ne, jotka ratkaisevat pelin. Viihdyn hyvin paljon tiimeissä, joissa on sekä naisia että miehiä, mutten ole koskaan miettinyt sitä, että olen nainen, joten olen jotenkin erikoinen tai erilainen. Olen ihminen ja päättäjä muiden päättäjien joukossa, hän muotoilee.

Pitkän uran tehnyt Stackelberg kohosi jo nuorena korkeaan asemaan. Tytöttelyä välttääkseen hän väitti itseään vanhemmaksi kuin oikeasti oli.

– Muistan, kun olin Coca-Cola Suomen toimitusjohtaja. Olin 26 vuotta, ja jos joku kysyi ikääni, sanoin aina 35, koska se oli niin noloa. Nyt, kun on täyttänyt jo 42, ei ikä ole enää mikään ongelma. Aluksi aina liioittelin!

Ole rohkea

Nuorilta bisnesnaisilta Stackelberg toivoisi uteliaisuutta.

– Se on kaikkein tärkeintä: että on kiinnostunut, proaktiivinen ja utelias. Silloin pärjää tosi hyvin. Ja vähän rohkeuttakin tarvitaan. Vähän voi epäonnistua, sattua ja tapahtua. Ei sillä ole niin väliä.

Stackelbergin mukaan suomalaiset arastelevat mokaamista ja pelaavat usein varman päälle.

– Jos sinulla on turvallinen työ, on helpompaa pysyä siinä kuin lähteä tekemään jotain muuta. Tai jos on turvallinen työ ja tiedät, mikä toimenkuvasi on, niin miksi ottaisit riskin ja lähtisit kasvamaan toimenkuvasi ulkopuolelle? Aika monet ajattelevat, että pysyn nyt tässä vain ja silloin tiedän, että teen asioita oikein. Kun taas itse etsin meille koko ajan ihmisiä, jotka hakevat sitä tilaa ja kasvavat oman toimenkuvansa ulkopuolelle, ottavat tilaa proaktiivisesti.

Rohkeutta ja uteliaisuutta siis tulee suosia. Mutta mitä ei saisi tehdä?

– Ei saisi olla ylimielinen. Se on kaikkein tärkein juttu. Pitää aina olla jalat maassa ja mennä eteenpäin nöyrästi. Heti, jos nousee kaaliin, turpaan tulee.


Lue myös:


AVA/Maria Aarnio

Kuvat: Maria Aarnio

Lue myös:

    Uusimmat