Auton huolto-ohjelmien nimet ja sisältö voivat saada ajoneuvonsa sielunelämästä vähemmän kiinnostuneen autoilijan pään pyörälle.
Valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää sekä auton kunnossapidon kannalta, mutta siitä on apua myös autoa myydessä.
Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan, että huolto-ohjelman laiminlyönti voi johtaa ajan saatossa kalliisiin remontteihin ja jopa takuun raukeamiseen.
Kuluttaja voi kuitenkin mennä sekaisin eri huolto-ohjelmista ja niiden sisällöistä puhuttaessa. Tarjolla on nimittäin määräaikaishuoltoa, vuosihuoltoa ja kausihuoltoa, jotka kaikki eroavat toisistaan. Myös huoltojen termistö saattaa vaihdella eri valmistajien ja huoltoliikkeiden välillä.
LUE MYÖS: 10 tärkeää toimenpidettä: Nämä asiat jokaiselle autolle pitäisi tehdä syksyn tullen
Määräaikaishuolto tehdään kilometrien mukaan
Määräaikaishuolto tarkoittaa valmistajan määrittelemien ajokilometrien pohjalta tehtäviä huoltotoimenpiteitä.
Ne tehdään tyypillisesti 20 000 tai 30 000 kilometrin välein. Osassa uudehkoista autoista on mukautuva huoltoväli, joka määräytyy käytön perusteella.
– Määräaikaishuoltojen sisältö vaihtelee eri kilometrimäärillä, joten huollot on syytä tehdä säntillisesti, Autoliiton kenttäpäällikkö Matti Laaksonen toteaa tiedotteessa.
Esimerkiksi moottorin ilmansuodatin tai polttoainesuodatin on monesti uusittava 60 000 kilometrin huollosta alkaen joka toisessa määräaikaishuollossa.
Jakohihnan vaihtoväli saattaa puolestaan olla 150 000 kilometriä tai esimerkiksi viisi vuotta.
Laaksonen muistuttaa tarkistamaan huoltoliikettä valittaessa, että liike noudattaa huollettavan auton valmistajan huolto-ohjelmaa.
LUE MYÖS: "Mietin, miksi siinä kesti niin kauan" – merkkihuollon törkeä temppu tallentui auton kojelautakameraan
Vuosihuolto on aikasidonnainen
Jos määräaikaishuollon edellyttämät kilometrit eivät täyty ennen kuin valmistajan määrittelemä aikaraja huoltojen välillä tulee vastaan, on edessä vuosihuolto. Auton merkistä riippuen vuosihuollon aikaraja on yksi tai kaksi vuotta.
Vuosihuollon sisältö on tyypillisesti suppeampi kuin määräaikaishuollon. Tavanomaisesti vuosihuollossa vaihdetaan moottoriöljyt ja moottorin öljynsuodatin sekä tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaiset kohteet. Samassa yhteydessä voidaan vaihtaa myös sisätilan raitisilmasuodatin.
– Vuosihuolto ei poista määräaikaishuollon tarvetta, vaikka niissä päällekkäisiä huoltokohteita olisikin. Osaava huoltoneuvoja arvioi huoltoa varatessa voidaanko jonkin määräaikaishuoltoon kuuluvan kohteen huoltoa aikaistaa tai siirtää siten, että asiakkaan ei tarvitse yhtenään rampata huollossa. Hyvänä nyrkkisääntönä on, että vuosihuoltoja ei tehtäisi kahta kertaa enempää peräkkäin.
Kausihuolloille ei ole juuri tarvetta
Nykyautoihin ei ole tarpeen tehdä vanhanaikaisia kausihuoltoja, joissa esimerkiksi vaihdetaan moottoriin erilaiset äljyt.
Auton kausittaisina tarkastuksina ja toimenpiteinä olisi syytä kuitenkin edelleen varmistaa, että jäähdytysnesteen pakkaskesto on riittävä, käyttää riittävän pakkaskeston pesunesteitä ja huolehtia auton akun riittävästä varauksesta ja kunnosta.
Laaksonen vinkkaa, että hyvä apuväline akun ylläpitoon on niin sanottu älylaturi. Mikäli ajoneuvon käynnistysakkua ladataan älylaturilla parikin kertaa vuodessa, varmistetaan sillä auton käynnistyminen ja saatetaan jopa tuplata akun elinikä.
– Lataus kannattaa, vaikka autolla ajettaisiin pitkiä siirtymiä, sillä osassa autoista akku ei lataudu täydellä kapasiteetilla matka-ajossa moottorin kuormituksen, päästöjen sekä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi, Laaksonen neuvoo.
LUE MYÖS: Tässä ei ole järjen hiventäkään: Rengasliike unohti kiristää pultit renkaanvaihdon jälkeen – oikeuden mukaan ei tarvinnutkaan
Lähde: Autoliitto