Avoautokausi on käynnistynyt jo jonkin aikaa sitten hyvien kelien myötä. Mikä siinä oikein kiinnostaa, ja onko avoautossa järkeä Suomen ilmastossa?
Toukokuu on ollut poikkeuksellisen lämmin Suomessa. Tämä ei varmasti ole monia haitannut ja etenkin avoautoilijat ovat kiittäneet hellelukemia hipovista lämpötiloista. Teimmekin katsauksen kesän avoautomarkkinaan, joka on täynnä mielenkiintoisia vaihtoehtoja moneen koko- ja hintaluokkaan.
Avoautoilussa on täysin oma fiiliksensä, kuten vaikka moottoripyöräilyssä. Katto auki lipuessa yleensä kiirekin haihtuu taivaan tuuliin ja silloin nautitaan rauhassa ympäröivästä maailmasta. Ennen kaikkea tuoksut ja äänet ovat aivan omalla tavallaan läsnä avoautoillessa.
Monesti kuulee sanottavan, ettei avoautot sovi Suomeen kelien puolesta, eikä niillä ajamisesta pysty nauttimaan kuin muutaman päivän vuodessa. Lisäksi kattojen toimivuuteen liittyy monenlaisia, välillä toki myös aiheellisia, pelkoja. Etenkin iän myötä kangas kuluu taitoksistaan, ja kovakaton tiivisteet saattavat saattavat aiheuttaa ongelmia. Näihin asioihin kuitenkin pystyy vaikuttamaan säännöllisellä hoidolla.
Nykyaikaiset avoautot ovat käyttökelpoisia ympärivuotisesti, olipa kyseessä sitten avattava kovakatto, tai kankaalla toteutettu niin sanottu rättikatto. Jälkimmäisen toimivuus talvisissa olosuhteissa askarruttaa monia, mutta nykyisten rättikattojen lämmöneristävyys voittaa parhaimmillaan perinteisen metallista valmistetun katon.
Avoautojen ominaisuudet ovat kehittyneet myös aerodynamiikan osalta. Sivulasit ylhäällä nykyaikaisilla autoilla pystyy ajamaan helposti moottoritienopeuksia, eikä ilman pyörteily muodostu häiritseväksi. Näissä on toki paljon autokohtaisia eroja, minkä lisäksi erilaiset usein lisävarusteena myytävät tuulisuojat parantavat tilannetta. Useammilla valmistajilla on myös tarjolla niskaan lämmintä ilmaa puhaltavia ratkaisuja, mitkä mahdollistavat miellyttävän avoautoilun hieman viileämmilläkin keleillä.
Avoautoilussa on pitkälti kyse tunnelmasta. Se on elämys, joka täytyy kokea tietääkseen, pitääkö siitä vai ei.
Tässä listattuna muutamia mielenkiintoisia avoautoja, ja linkit Teknavin koeajoihin:
Mercedes-Benz S-sarja Cabriolet
Lue myös: Koeajopäivässä yli 60 autoa – tässä mehevin menopeli