Tuoreen tutkimuksen mukaan lapsista, jotka viettävät eniten aikaa tietokonepelien pelaamiseen, tulee älykkäämpiä.
Ruutuaika ja lasten pelaaminen on ollut runsaasti tapetilla viime vuosina. Lähtökohtaisesti keskustelun ytimessä on aina ollut se, että ruutuaikaa tulisi vähentää, koska on pelätty, mitä liiallinen pelaaminen tekee lapsen kehitykselle.
Tuoreen tutkimuksen mukaan, pelaamisella ei ole negatiivista vaikutusta ainakaan lasten älykkyyteen, kirjoittaa Dagbladet.
Lue myös: Wordle-ilmiö villitsee: Psykologi selittää, mikä sanapelissä koukuttaa
Tutkimukseen osallistui yli 5000 lasta
Karolinska Institutetissa Ruotsissa sekä Vrije Universiteitissa Amsterdamissa tehtyyn tutkimukseen osallistui kahden vuoden aikana yli 5000 9–10 vuotiasta lasta Yhdysvalloista.
Tutkimukseen osallistuneiden lasten tuli suorittaa sarja erilaisia älykkyystestejä, jonka lisäksi heitä pyydettiin kirjoittamaan muistiin oma ruutuaikansa. Kahden vuoden jälkeen lapset suorittivat samat testit uudelleen.
Tutkimuksessa huomioitiin myös lasten vanhempien koulutustausta sekä sosioekonominen asema.
Keskimäärin lapset raportoivat viettävänsä päivästä 2,5 tuntia katsellen televisiota, puoli tuntia sosiaalisessa mediassa ja tunnin pelaten videopelejä.
Tutkimuksen valmistuttua tutkijoiden päätelmä oli, että 16 prosentilla eniten tietokonepelejä pelanneista lapsista oli keskimäärin 2,5 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin keskiarvolla.
Television katselusta tai sosiaalisen median käytöstä ei raportoitu positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia.
Lue myös: Saksalaismiehen niskaan tuli rasitusmurtuma – syyksi epäillään VR-pelaamista
Positiivinen vaikutus lasten älykkyyteen
Tutkimuksen tulosten mukaan tietokone- tai videopelit eivät siis suinkaan tyhmennä lapsia.
– Pelaaminen ja tietokonepelien käyttö vaikuttivat positiivisesti lasten älykkyyteen, tutkimusraportin toinen kirjoittaja, kognitiivisen neurotieteen professori Torkel Klingenberg kommentoi Videnskap.dk-julkaisulle.
Samaiselle julkaisulle asiaa kommentoi Andreas Lieberoth, joka tutkii lasten tietokoneen käyttöä Tanskassa Århusin yliopiston kasvatustieteiden instituutissa. Lieberothin mukaan tutkimuksen tulokset olivat mielenkiintoisia.
– Se, että tutkijat ottavat huomioon vivahteet, kuten genetiikan ja vanhempien tulot, voi antaa selkeämmän kuvan tietokonepelien vaikutuksesta. Lisäksi tutkimusta on tehty pitkän ajan kuluessa, Lieberoth kommentoi Videnskab.dk:lle.
Laajasta tutkimuksesta huolimatta tutkimuksen tuloksia ei pitäisi Lieberothin mukaan ottaa liian kirjaimellisesti, sillä samankaltaista tutkimusta ei olla tehty aikaisemmin.
Myös tutkimusraportin kirjoittaja Klingenberg toteaa, ettei tulos ole missään nimessä tekosyy antaa lasten pelata tietokoneella ilman mitään rajoitteita.
– Emme ole tutkineet, miten tietokoneen käyttö vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen, uneen, hyvinvointiin tai koulunkäyntiin. Tätä ei tietenkään pidä pitää itsestäänselvyytenä. Tutkimus osoittaa, että tietokonepeleillä ei ainakaan ole negatiivista kehitystä lapsen älykkyyteen, Klingenberg toteaa.
Tutkijoiden tiedotteen mukaan tutkimuksessa ei myöskään tehty eroa sen välillä, minkälaisia videopelejä lapset pelasivat. Tutkimustuloksissa tulee huomioida myös pieni virheen riski sen suhteen, että tutkimukseen osallistuneet raportoivat ruutuaikansa itse.
Lue myös: Kolme asiaa, jotka lapsen päivään pitää mahtua – näin liiallinen ruudun tuijottaminen voi näkyä
Lue myös: Kahdeksan asiaa, joita et välttämättä haluaisi puhelimesi tietävän sinusta – nyt lienee jo myöhäistä
Katso myös: Digipelihaittoja pohtivan hankkeen suunnittelija: Näistä asioista tiedät, että pelaaminen on muuttunut ongelmaksi
3:14
Lähteet: Dagbladet, EurekAlert, Scientific reports
Juttua muokattu 15.6. klo 8.10: Korjattua muotoilua älykkyysosamäärän noususta eniten pelanneiden lasten keskuudessa.