Tiesitkö? Nappikuulokkeita ei saa palauttaa kauppaan – nämäkin tuotteet voivat yllättää

2:15img
Katso myös: Älä osta sokkona! Tässä kuluttajan muistisäännöt verkkokauppoihin.
Julkaistu 07.08.2024 06:29

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Nappikuulokkeet lasketaan hygieniatuotteeksi. Siksi tavanomainen palautusoikeus ei yleensä koske niitä.

Jos lahjapaketista paljastuu vääränlainen pari nappikuulokkeita, pakettia ei kannata avata. Oletko nimittäin tullut ajatelleeksi, että nappikuulokkeet luetaan hygieniatuotteeksi?

Hygieniatuotteiden palautusoikeudessa on usein rajoituksia. Nappikuulokkeissa määrittely johtuu siitä, että kuuloke työnnetään korvaan.

Samanlainen rajoite koskee esimerkiksi hands free -laitteita, kertoo Verkkokauppa.com.

– Tämä koskettaa myös VR-laseja, jotka luokitellaan hygieniatuotteeksi, yhtiö kertoo rajoitetusta palautusoikeudesta.

Lue myös: Eikö kampaajakäynti sujunut toiveiden mukaan? Kampaajamestari kertoo, miten kannattaa toimia: "Ikävää on mennä someen valittamaan"

Mikä on "hygieniatuote"?

Lakiasiaintoimisto Lekantin kirjoituksen mukaan hygieniatuotteiden palautusoikeutta kuitenkin tulkitaan usein väärin.

– Verkkokaupassa kielletty on ehto, jonka mukaan "vaihto- ja palautusoikeus ei kuitenkaan koske hygieniatuotteita". Tällainen ehto saa koskea vain avattuja hygieniatuotteita, Lekantti toteaa.

Tuotteen arvo ei saa alentua ennen palautusta. Käytännössä tuote siis tulisi palauttaa "myyntikuntoisena". Usein hygieniatuote myydään paketissa, joka on esimerkiksi sinetöity.

– Hygieniatuotteet ovat siis tavanomaisesti palautettavissa siihen saakka, kunnes kuluttaja on avannut sinetin.

Laissa ei kuitenkaan tarkasti säädetä, miten pakkaus tulee sinetöidä. Olennaista on, ettei pakkausta voi avata rikkomatta sinettiä eikä sulkea uudelleen avaamisen jälkeen. Esimerkiksi teipattu muovipussi tai ilman jälkiä uudelleensuljettava pakkaus ei näin olisi sinetöity.

Lue myös: Muista tämä, kun annat palautetta hotellihuoneen siisteydestä

Myöskään hygieniatuotetta ei Lekantin mukaan ole laissa yksiselitteisesti määritelty.

– Hyvä ohjenuora on, että jos tuotteen tavanomaisessa käytössä siihen voi tarttua eritteitä tai tuotteen pilaavia epäpuhtauksia, tuotetta ei voi hygienia- ja terveyssyistä palauttaa.

Kuulokkeista Kuluttajariitalautakunta on todennut 2009, etteivät korvan päälle tulevat kuulokkeet ole "tavaroita, joita luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäviksi".

Lue myös: Kuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyä

Mikä on rajoitettu palautusoikeus?

Yleensä yritys kertoo nettisivullaan, millaisia tuotteita saa palauttaa vain rajoitetusti.

Etämyynnissä kuluttajalla on oikeus peruuttaa etämyyntisopimus 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä tai tavaran vastaanottamisesta, kertoo Minilex.

– Peruutusoikeus ei koske aivan kaikkea verkko-ostamista. Peruutusoikeutta ei ole esimerkiksi sinetöidyillä cd/dvd-levyillä, piilolinsseillä tai kosteusvoiteilla. Myöskään kuluttajan vaatimusten mukaisesti valmistettavaa tavaraa, esimerkiksi mittatilausverhoja, ei voi palauttaa, Euroopan kuluttajakeskus kertoo.

Esimerkiksi tällaisten tuotteiden palautusoikeutta on rajattu

  • Kasvomaskit
  • Epilaattorit, partakoneet
  • Hiustenhoitolaitteet ja -leikkurit
  • Kasvoharjat, ihonkuorintalaitteet
  • Sähköhammasharjat ja suuhygienialaitteet
  • Korva- ja lävistyskorut
  • Kuume- ja verenpainemittarit
  • Vuodevaatteet, kuten tyynyt, peitteet, patjat, näiden suojat
  • Lakanat ja tyynyliinat
  • Sinetöidyt tuotteet, kuten pelit, elokuvat, ohjelmistot, värikasetit tai kosmetiikka, jos pakkaus tai sinetti on avattu
  • E-kirjat ja äänikirjat
  • Prepaid-liittymät
  • Lataussetelit
  • Potat, wc-istuimet
  • Kylpyammeet, kylpylelut
  • Tutit, vaipat
  • Rintapumput, tuttipulloharjat, pullotutit
  • Hiusharjat, hiuslenkit
  • Puettavat älysukat
  • Määrämittaan leikatut tai katkaistut tuotteet, kuten kaapelit
  • Räätälöidyt tai personoidut tuotteet, kuten kaiverretut tuotteet tai mittojen mukaan tehdyt verhot

Reklamointi on eri asia kuin palautus. Jos tuotteessa on jo ostettaessa virhe, asiasta voi reklamoida, kertoo Minilex.

Lue myös: Haaveiletko kesämökistä? Ota nämä asiat huomioon kauppoja tehdessä

Lue myös: Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"

Katso myös: Miten välttää hutiostokset verkkokaupassa?

2:24img

Sohvi Nymanin ja Roosa Blomin vinkit kestävään pukeutumiseen.

Lähteet. Verkkokauppa.com, Kuluttajariitalautakunta, Lakiasiaintoimisto Lekantti, Stockmann, Sokos, Euroopan kuluttajakeskus, Minilex, Netrauta, Gigantti

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu