Monet eurovaaliehdokkaat käyttävät asiantuntijan mukaan sosiaalista mediaa perinteisellä tavalla, mutta perussuomalaiset saavat kiitosta siihen panostamisesta.
Sometutkija Elisa Kannasto kertoo, että perussuomalaiset ovat tehneet esimerkiksi videoita, jotka hänen mukaansa varmasti saavat kansalaiset otteeseensa.
– He menevät tietynlaisella somen trendikkyydellä eteenpäin, mikä puree yleisöön.
Kannasto nostaa esimerkiksi muovipullonkorkkivideot.
– Siihen kiteytyy se koko EU:n lainsäädäntö ja turha rajoittaminen, jota nyt lähdetään pelastamaan.
Lue lisää: Mika Aaltola kastui kesken tentin – katso märkä hetki
Somessa ei juuri pöhistä
Kannaston mukaan EU:n parantaminen on yleinen näkökulma näissä vaaleissa myös muilla puolueilla.
– Kysymys ei ole niinkään se, että pitäisi erota EU:sta, vaan kaikki puolueet tuntuvat lähtevän parantamaan tai pelastamaan EU:ta. Selkeästi viesteissä näkyy se, että ajatellaan, että se on huono.
Kannaston mukaan selvästi näkyy ehdokkaita, jotka voivat päästä läpi somen ansiosta. Tällaisiksi Kannasto nostaa esimerkiksi Sebastian Tynkkkysen ja Ville Merinen.
– Some mahdollistaa myös uudemmille ehdokkaille ilmaisia tai vähän halvempia reittejä, Kannasto toteaa.
Kannasto on kuitenkin pistänyt merkille, että näissä EU-vaaleissa pöhinää on enemmän kampanjatapahtumissa ja perinteisessä mediassa kuin somessa.
Katso yllä olevalta videolta, mistä tämä Kannaston mukaan johtuu. Videolla Kannasto myös kertoo, mitä some hänen mielestään tuo kampanjointiin lisää.