Ravistettava kurkkusalaatti on valtava someilmiö, mutta näkyykö se kurkun myynnissä myös Suomessa?
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin elokuussa sosiaalisen median vallanneista kurkkusalaattiohjeista. Tämä valtavaksi ilmiöksi paisunut villitys lähti alun perin TikTokin ruokavaikuttaja Loganin kurkkuvideosta.
Mekin päätimme testata tämän viraali-ilmiöksi nousseen, ravistettavan kurkkusalaatin. Juttu jatkuu videon alla.
1:36
Maailmalla jo kurkkupulaa
Kurkkusalaattivillitys on joissain maissa johtanut jopa kurkkupulaan: ihmiset ovat innostuneet ohjeista niin paljon, että kurkut ovat loppuneet kaupoista. Kurkkupulaa on uutisoitu olevan ainakin Yhdysvalloissa ja BBC:n mukaan myös esimerkiksi Islannissa.
Islantilaiset kurkunviljelijät eivät ole pystyneet tuottamaan vihannesta niin paljon kuin kasvanut kysyntä vaatisi. Paikallinen supermarketketju Hagkaup kyseenalaisti kysynnän ja sometrendin välisen yhteyden, mutta myönsi kurkun myynnin yli tuplaantuneen normaaliin verrattuna.
Kysyimme suomalaisilta kauppaketjuilta, miten kurkkuilmiö on vaikuttanut vihanneksen myyntiin.
Lue myös: Kaikki tekevät nyt tätä kurkkusalaattia! Ruokatoimittaja kertoo, onko se oikeasti hyvää
Suomessa maltillista myynninkasvua
Lidlin viestinnästä kerrotaan, ettei ilmiö ole ainakaan vielä näkynyt myymälöiden hevi-hyllyillä.
– Kurkkua myydään meillä tasaisen paljon, eikä sometrendi ole aiheuttanut sen myynnissä suurempia muutoksia. Kurkkua on hyvin saatavilla kaikissa myymälöissämme, eikä sen saatavuudessa ole ollut puutteita.
S-ryhmän marketkaupan Katarina Vikmanin mukaan kurkkujen myyntivolyymissa on nähtävissä viime viikkoina maltillista prosentin-parin kasvua.
– On kuitenkin mahdotonta sanoa, liittyykö tämä kehitys suoraan someilmiöön vai onko kyseessä normaali viikkovaihtelu, sillä kurkku on todella suuren volyymin tuote.
Vikman muistuttaa, että esimerkiksi kunkin ajankohdan hinnalla on vaikutusta myyntimääriin.
Lue myös: Miksi kurkkua myydään kaupoissa muoviin käärittynä?
Kurkkupula on elokuinen ilmiö
Kurkkupula ei kuitenkaan ole aivan tuulesta temmattu ilmiö Suomessakaan.
Keskon osto- ja myyntipäällikkö Liisa Erosen mukaan kurkuista on tosiaan tällä hetkellä Suomessa jopa hieman pulaa. Kyse on kuitenkin enemmänkin kurkkukasvustojen luonnollisesta vaihtelusta ja vuosittaisesta elokuisesta ilmiöstä. Pienellä kurkkupulalla ei siis välttämättä ole mitään tekemistä tuoreen somevillityksen kanssa.
– Kurkku on kesällä sesongissa ja se on tällöin edullisempaa kuin talvella, joten menekkikin on aina kesäisin suurempaa. Viime viikkojen myynti on toistaiseksi noudatellut viime vuoden myyntejä, Eronen kertoo.
Myös K-kaupoissa kurkku käy paremmin kaupaksi erilaisten kampanjoiden aikaan. Elokuussa kurkkua on myyty kampanjahintaan, minkä vuoksi sen menekkikin on ollut normaaliviikkoa suurempaa.