Ruokakulttuuriasiamiehen mukaan suomalaisessa ruokakulttuurissa viehättävät etenkin puhtaus ja raaka-aineiden selkeys.
Maailman suurimmat ruokamessut käynnistyivät tänään perjantaina Berliinissä. Suomalaisesta näkökulmasta katsottuna messut ovat merkittävät, sillä Suomi on messujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Widnis” eli villistä luonnosta.
MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemien mukaan suomalaisessa ruokakulttuurissa kiehtovat selkeys, upeat maut ja puhtaus. Nämä ovat myös tekijöitä, jotka naisen mukaan määrittelevät ruokakulttuuriamme.
– Se mitä luonnosta, metsästä, pelloilta, maatiloilta lähtee liikkeelle, on aidosti ja tutkitusti puhdasta ruokaa, Syväniemi kertoo Huomenta Suomen lähetyksessä.
Suomalaiset marjat pääsevät näytille myös messuilla.Shutterstock
– Meillä on selkeitä upeita raaka-aineita. Metsänantimet, marjat, maito, juurekset ja peruna, jonka kulutus valitettavasti laskee.
Suomalainen kananmuna on aivan uniikki tuote
Messuilla yli 80 yritystä eri puolilta Suomea pääsee esittelemään tuotteitaan noin 400 000 messuvieraalle. Tuotteita löytyy valtava kirjo marjoista säilykelihoihin ja juustoihin, mutta yhden tuotteen mukanaolosta Syväniemi on erityisen iloinen.
LUE MYÖS: Suomalaisyritykseltä huikea munainnovaatio – tällaisia kananmunia et ole ennen maistanut!
– Olen iloinen siitä, että esillä on suomalainen kananmuna, joka on aivan uniikki tuote. Makueroja taatusti löytyy riippuen siitä, mistä tuote tulee ja miten se on tuotettu, mutta yksi asia on ylitse muiden; meillä kananmunaketju on salmonellaton, asiantuntija kommentoi.