Muiden tekemien ostosten laadun kyttääminen voisi kannustaa shoppaajia parempiin valintoihin, vihjaa tutkimus.
Terveellinen ruoka ei liene tuntematon käsite kenellekään. Singaporelaisyliopiston selvityksessä paljastui, että hyvien valintojen tekeminen kaupassa olisi helpompaa, jos mukana on niin sanottu kaveripaine terveellisiin ostoksiin.
Tutkimus julkaistiin Food Policy -lehdessä.
Lue myös: Uskomaton kikka! Helppo kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineesta
Ostoksia kaveripaineen alla
Duken ja Singaporen kansallisen yliopiston lääketieteen laitoksen selvityksessä shoppailtiin kokeellisessa nettikaupassa, NUSMartissa. Kokeessa osanottajien piti ostaa kaupasta kolme eri kertaa ja käyttää noin 40 euroa.
Kun osallistuja saapui kauppaan, hän sai satunnaisesti eteensä yhden kaupan kolmesta eri versiosta.
Lue myös: Hyötyä sekä suolistolle että aivoille: Näitä ruokia ostaa ravitsemusasiantuntija
"Kontrollikaupassa" tuotepaketeissa ei ollut ravintoarvoista kertovaa tietoa paketin etuosassa.
Kakkosvaihtoehdossa ruokapakkausten etuosassa oli näytillä Nutri-Scorena tunnettu kuva eli värikoodattu ohjeistus tuotteen ravintoarvoista. Lisäksi käyttäjän ostoksia verrattiin jatkuvasti muiden ostamiin tuotteisiin ja niiden laatuun.
Kolmannessa vaihtoehdossa mukana oli sekä ravinneohjeistus, muiden shoppaajien aiheuttama paine että mahdollisuus voittaa kolmisen euroa, mikäli kassalla paljastuu, että juuri käyttäjän ostoskori on sisällöltään terveellisempi kuin muiden.
Lue myös: 40 prosenttia syövistä voisi välttää – tällaisilla ratkaisuilla vähennät riskiä
Kavereiden kyttääminen paransi ostosten laatua
Kun ostaja näki sekä Nutri-Scoren että muiden ostokset, hänen ostostensa laatu parani 14 prosenttia. Tuotteissa sokeri väheni noin 8,9 grammaa ja suola noin 3,7 grammaa per annos.
– Kun ostosten tekijä altistui sekä pakkauksen merkinnöille että kanssaostajien vaikutuksille, ostoskorin terveellisyys parantui suuresti, tutkimusta tehnyt Soye Shin kommentoi.
Rahapalkkio paransi tulosta vielä 5,6 prosentilla.
– Mutta suurin paukku tuli kaveripaineesta, Shin korostaa.
Tutkimuksen kompastuskivenä on ainakin käytetty kokeellinen kauppa. Mahdollisuutta kurkistella muiden shoppaajien ostosten ravinnetietoihin ei liene vielä lanseerattu muissa verkkokaupoissa.
Lue myös: Mervi teki elämäntapamuutoksen ja laihdutti lähes 50 kiloa – voi nyt paremmin kuin koskaan
Lue myös: Tästä tuotteesta ravintoterapeutti pysyisi kaukana – antoi myös 5-20-vinkin ruokakauppaan
Katso myös: Voiko jäätelö olla terveellinen välipala? Näin paljon ne sisältävät sokeria
1:50
Lähteet: Duke-NUS, Food Policy