Kovalainen saa ajokkiinsa hyvän uudistuksen

Heikki Kovalainen on mielissään siitä, että Lotus-autoon on saatu vielä yksi tärkeä uudistus Turkin GP:tä varten. Jatkossa Lotus keskittää kehitystyönsä ensi kauden autoonsa.

- Takasiipi on uusi. Se on paljon aikaisempaa kevyempi ja sen myötä auton säätämisen pitäisi olla vähän helpompaa, koska pystymme pelaamaan paremmin auton painon jakautuman kanssa. Se antaa enemmän vauhtia suoralla ja samalla siinä pitäisi olla vähän enemmän pitoa, Kovalainen kertoi MTV3:lle.

Mitä pidät Istanbulin moottoriradasta?

- Onhan tämä kiva rata ja näistä uusista radoista ehkä yksi parhaista. Mutkista löytyy luonnetta ja niiden lisäksi on ylä- ja alamäkeä ja mutkissa löytyy sekä erittäin nopeita ja sitten puolestaan muutama hidaskin mutka ja sellaisenaan se on hyvä sekoitus. Radan kaksi ensimmäistä sektoria ovat mukavia, mutta kolmas on vähän hidas radan viimeisten mutkien takia. Niissä parissa mutkassa voi pilata siihen asti hyvin menneen kierroksen. Eli kyllä haastetta riittää, Kovalainen kommentoi.

Sinulta jäi Barcelonan kilpailu ajamatta vaihdelaatikkoon iskeneen ongelman takia, ja se oli edellinen nopea rata millä kilpailtiin. Nyt on taas vuorossa nopea rata. Miten uskot teidän auton sopivan tälle radalle?

- Kyllähän tämä tulee olemaan vaikeampaa kuin Monacossa, se on selvä, sillä pitkät suorat ja nopeat mutkat ovat meille vaikeita. Aerodynamiikka ja sen puolen tehokkuus pitää täällä olla hyvä ja sitä ei meiltä oikein tahdo löytyä riittävästi. Siksi kisasta voi tulla meille vaikea, mutta kyllä meidän noita muita uusia talleja vastaan pitäisi silti pärjätä hyvin. Veikkaan, että samoista sijoituksista täällä taistellaan kuin aikaisemmissakin kisoissa.

Onko odotettavissa, että sunnuntain kilpailu viedään useimpien toimesta läpi yhdellä pysähdyksellä?

- Vuosi sitten se pehmeä rengas ei täällä oikein kestänyt, mutta nyt renkaat oivat vähän vahvemmat, joten ne voivat toimia nyt paremmin. Toisaalta tällä radalla renkaat ovat aika kovilla, juuri noiden nopeiden mutkien takia, joten jää nähtäväksi kuinka ne nyt kestävät.

Aika-ajossa tavoite on puristaa 17 nopeimman joukkoon, eli puristaa aika-ajon toiseen osioon, vai?

- Kyllä se taitaa olla liian vaikeata meille tällä radalla, ellei joku ennakkoon vahvemmista sitten pilaa omaa suoritustaan oikein kunnolla.

Miten se näkyy jatkossa, että tallin tekninen osasto keskittyy jatkossa jo ensi kauden auton suunnitteluun?

- Ne asiat, mitä tähän autoon jatkossa tehdään, ovat aika pieniä juttuja. Lähinnä pyrimme hyvien säätöjen avulla löytämään lisää suorituskykyä. Jotain uusia osia saatamme tässä autossa kokeilla. Ne ovat lähinnä erilaisia pohjaratkaisuja ja sen sellaisia. Käytännössä se ei tule juuri näkymään. Uskon, että aika moni muukin talli lähtee sille samalle tielle.

- Uuden auton suunnittelutyötä vaikeuttaa, ainakin vielä sekin, että emme tiedä vielä riittävän tarkasti ensi kauden teknisiä sääntöjä. Peruspakettia pystymme kuitenkin jo suunnittelemaan ja rakentamaan.

Tallin ylipäällikkö Tony Fernandes, on sanonut, että vaikka KERS otettaisiinkin taas ensi kaudella käyttöön, niin Lotus ei aio sitä ottaa omaan ohjelmaansa?

- Onhan se selvä puute, jos suurin osa muista ottaa sen käyttöön. Se merkitsee noin 0,3 sekuntia per kierros, jos se oikein toimii. Viime kaudella se oli McLarenilla ehkä liian korkealla ja siksi siitä ei saanut ihan niin paljon iloa irti kuin olisi voinut, mutta ne, jotka sitä käyttävät ensi kaudella, varmasti saavat siitä hyötyä irti. Jos talli on niin päättänyt, niin niillä sitten mennään. Itse en ole asiasta keskustellut tallin miesten kanssa.

Oletko ollut yllättynyt Renaultin tämän kauden hyvistä esityksistä? Onhan kyseessä talli, jossa aloitit oman F1-urasi?

- Ei se niin suuri yllätys ole ollut. Nyt ne ovat saaneet esimerkiksi tuulitunnelista sellaista todellisia tuloksia, joiden avulla on pystytty autoa parantamaan merkittävästi. Niiden aerodynamiikka on sen takia kehittynyt koko ajan parempaan suuntaan. Ei se minulle ole ollut todellakaan mikään suuri yllätys, Kovalainen päättää.

Lue myös:

    Uusimmat