Pitkä tilaus

Kimi Räikkösen mestaruusmahdollisuudet ovat jo korkeamman matematiikan varassa.

Räikkösen kakkossija Turkissa oli paitsi pieni pettymys, myös matemaattisesti riittävä suoritus. Kiitos Lewis Hamiltonin rengasrikon, Kimi kavensi eroa kärkeen neljällä pisteellä. Juuri sen verran, mitä hänen yhtä kisaa kohden pitikin tehdä.

Mahdollisuudet mestaruuteen ovat yhä olemassa, mutta vaativat korkeampaa matematiikkaa. Yksi oljenkorsi on vielä olemassa ja – ironista sinänsä – se on Felipe Massa. Jos brassikuski on loppukaudesta yhtä jäätävä kuin Turkissa, on molemmilla Ferrari-kuskeilla vielä oma ohut mahdollisuutensa.

Avain mestaruuteen: Ferrarin kaksoisvoitot.

Viisi kisaa jäljellä. Jos Ferrari ottaisi kaikissa kaksoisvoiton, riittäisi Kimille mestaruuteen kolme voittoa. Massa ottaisi jäljellä olevista kisoista tällöin 44 ja Kimi 46 pistettä. Kimi voittaisi tallitoverinsa pisteellä.

Massan hyvä vire takaisi sen, että paremmin sijoittuvalle McLaren-kuskille olisi tarjolla vain maksimissaan kuusi pinnaa per kisa. Oletetaan, että nyt enemmän pisteitä kerännyt Lewis Hamilton ottaisi kolmossijan kaikissa viidessä viimeisessä kisassa. Saalis olisi 30 pinnaa. Räikkönen päätyisi tasapisteisiin Hamiltonin kanssa ja veisi mestaruuden voittojen määrällä (6-3).

Pitkä tilaus, sanoisi amerikkalainen. A tall order. Mutta vaikka kirjoitankin tätä kolumnia hieman kieli poskessa, ei kuvio ole täysin mahdoton. Myös McLarenit tulevat nappaamaan toisiltaan pisteitä tulevissa kisoissa ja toisaalta kaikki loput radat ovat Ferrarille suotuisia.

Etu ei kuitenkaan ole niin suuri, että McLaren-kuskien pitäminen poissa ykkös-kakkossijoilta olisi helppoa. Se ei ole edes todennäköistä. Mutta mahdollista, ja siksi taistelun on jatkuttava loppuun saakka.

Toinen, yllättävä oljenkorsi saattaa putkahtaa esiin Pariisissa 13.9. Silloin FIA:n vetoomustuomioistuin kokoontuu käsittelemään surullisen kuuluisaa vakoilujupakkaa

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Ferrarin suorituskyky on tapauksen ansiosta kärsinyt, jopa melko merkittävästi. Eri asia on, kuinka ankaria rangaistuksia, jos mitään, pitäisi tuomita. Sen päättävät onneksi muut. Mestaruuden soisi ratkeavan oikeussalin sijaan radalla, mutta toisaalta, säännöt ovat sääntöjä ja pelin pitää olla reilua.

Ferrarin todisteiden on oltava erittäin raskauttavia, jotta vetoomustuomioistuin muuttaisi FIA:n maailmanneuvoston taannoisen päätöksen, mutta periaatteessa McLarenia uhkaa jopa sarjasta sulkeminen jos talli todetaan syylliseksi. Silloin vaakalaudalla ovat myös molemmat mestaruudet.

Pitkä tilaus. Mutta ei mahdoton, sekään.

Teksti: Oskari Saari 28.8.2007

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat