Turkin GP:n lehdistökatsaus: Formula 1 näki punaista

Ferrari-kuljettajat ajoivat sunnuntaina Felipe Massan johdolla kaksoisvoittoon Turkin GP:ssä. Massa ja Kimi Räikkönen kavensivat eroa MM-sarjaa johtavaan Lewis Hamiltoniin, joka putosi rengasrikon jälkeen viidenneksi.

- Ferrarin kaksoisvoitto sytytti uudelleen mestaruustaistelun, hehkutti Tuttosport etusivullaan.

- Formula 1 näki punaista Turkissa, toinen italialaislehti Il Giornale kiteytti.

- Kauden toinen kaksoisvoitto, kuten odotettiin. Massa ja Räikkönen maalissa ennen Fernando Alonsoa. Kuumaverinen saopaulolainen ja viileä suomalainen toivat Ferrarille ensimmäisen kuudesta kaksoisvoitosta, joita puheenjohtaja Luca di Montezemolo on vaatinut.

Il Giornalen mielestä Hamiltonilla kävi onni onnettomuudessa, kun rengas hajosi juuri ennen hänen viimeistä varikkokäyntiään.

- Fakta on, että Lewisillä oli epäonnea - mutta tavalleen uskollisesti hän onnistui minimoimaan vahingot. Vain harvoille ja valituille saattaa tapahtua rengasrikko joitakin satoja metrejä ennen viimeistä varikkokäyntiä. Niinpä hänen sijoituksensa vaihtui kolmannesta viidenneksi. Jos hänen asemassaan olisi ollut Räikkönen, kohtalona olisi ollut keskeytys, lehti uskoi.

Torinolainen La Stampa muistutti, että MM-sarjan ratkaisut eivät tapahdu pelkästään radalla. Kansainvälisen autoliiton FIA:n vetoomustuomioistuin pui 13. syyskuuta McLareniin kohdistuneita vakoilusyytöksiä.

- Massa ja Räikkönen ajoivat kaksoisvoittoon. MM-sarjan tilanne on taas auki valituskäsittelyjä odoteltaessa.

La Stampa ihasteli Räikkösen tyyneyttä, vaikka kakkossija oli selvästi suomalaiskuskille pettymys. Lehti tosin raportoi pienestä välikohtauksesta varikolla.

- Räikköstä ärsyttää ainoastaan fyysinen kontakti. Yhteiskuvan muistoksi halunnut ratatyöntekijä halasi häntä varikolla ja sai palkinnoksi tönäisyn rintaan.

Reaktionopeus pelasti Hamiltonin

Varsin tapahtumaköyhän kilpailun puheenaiheeksi nousi englantilaislehdissä Hamiltonin rengasrikko.

- Kilparadan ulkopuolella paparazzien jahtaama Hamilton on uhannut muuttaa Britanniasta johonkin Euroopan veroparatiiseista. Radalla hänen vaikeutensa moninkertaistuivat, kun auton oikea etupyörä räjähti 15 kierrosta ennen Turkin GP:n loppua, Daily Mirror kirjoitti.

- Mieleen tuli Nigel Mansellin sydäntä särkevä rengasrikko, joka maksoi hänelle mestaruuden 1986.

The Times ihasteli Hamiltonin nopeita reaktioita renkaan hajottua Istanbulin radan nopeassa kasimutkassa.

- Oli osoitus nuoren miehen hämmästyttävistä kilpailuhermoista, että hän pystyi pitämään päänsä kylmänä kriisitilanteessa. Nopeiden reaktioidensa ansiosta hän vältti sen, että takaisku ei johtanut kohtalokkaaseen keskeytykseen. Hän sai auton takaisin hallintaansa yli 180 mailin tuntinopeudessa ja nilkutti takaisin varikolle kuminpalasten lennellessä ilmassa.

Saksalainen Bild kehitteli jopa salaliittoteorioita Hamiltonin rengasrikon taustalle.

- Lättäjalka Hamilton. Ajovirhe, hutilointia vai sabotaasi?

- Vakoilujupakan ja hopeanuoli-kuskien kinastelun jälkeen mikään ei ole mahdotonta formula ykkösten miljardibisneksessä, Bild muistutti.

Espanjalaislehti AS puolestaan uutisoi rengasrikon johtuneen osittain kuljettajasta.

- Alonso painosti takana Hamiltonia ottamalla eroa kiinni neljällä sekunnin kymmenyksellä per kierros, ja hänen vastustajansa ajoi liian rajusti radan reunakivetyksen yli. Renkaan pinta oli kulunut liikaa ja antoi lopulta periksi. Britti putosi viidenneksi. Hänellä oli kuitenkin onnea, koska onnettomuus tapahtui mutkassa kahdeksan, vain kolme mutkaa ennen varikkoa. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä hän olisi joutunut keskeyttämään.

Kolmanneksi sijoittunut Alonso nousi MM-sarjassa viiden pisteen päähän Hamiltonista, mutta samaan aikaan Ferrari-kuskit lähestyivät espanjalaista.

- Alonson mestaruusmahdollisuuksien kannalta hyvä asia on se, että Ferrarin molempien kuljettajien suoritukset vaihtelevat. Kumpikaan heistä ei ole noussut johtajan asemaan. Suomalainen on toki nopeampi ja tasaisempi kilpailuissa, mutta Felipe hallitsee parhaiten renkaansa aika-ajoissa ja osaa voittaa paalupaikalta.

Teksti: Lauri Ouvinen 27.8.2007

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat